Svensk studie ska undersöka samband mellan strålning och cancer
En forskargrupp vid Karolinska institutet ligger nu i startgroparna för att inleda den hittills största studien om vad vår mobilanvändning betyder för uppkomsten av cancer, Alzheimers och andra sjukdomar. Totalt 250 000 européer, varav 50 000 svenskar, ska ingå i den WHO-prioriterade studien där forskare från fem länder samarbetar.<br />
Publicerad
Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Om du är medlem i Unionen och inte redan prenumererar på Kollegas populära nyhetsbrev så kan du passa på att registrera dig via länken nedan.
Då får du Kollegas bästa nyheter, avslöjanden och smarta tips om allt som rör arbetsmarknaden direkt i din inkorg varje vecka.
Världshälsoorganisationen, WHO, har ett så kallat EMF-program där man följer den forskning som sker på det elektromagnetiska området, för att kunna göra en riskbedömning och upptäcka kunskapsluckor. Utifrån det har man gjort en prioriteringslista på vilken forskning som bör göras. Högt prioriterad är en så kallad kohortsstudie om vilken betydelse mobilanvändandet har för hälsan. En kohortsstudie innebär att man följer en stor grupp människor under lång tid och undersöker vilka levnadsvanor de har, i det här fallet hur de använder mobilen. Med hjälp av olika databaser, som cancerregistret, ser forskarna sedan vilka som insjuknar eller avlider och gör utifrån det en bedömning av hur farlig levnadsvanan är. - Eftersom det tar lång tid att utveckla exempelvis cancer så kommer det här projektet att löpa under många år. Till att börja med räknar vi med ett femårsintervall där vi ska identifiera de människor som ska ingå i studien och intervjua dem om hur de använder mobilen under en tremånadersperiod, säger Maria Feychting, docent i epidemologi vid Institutet för miljömedicin, IMM, vid Karolinska institutet. - Vi hoppas också få hjälp av operatörerna så att vi kan jämföra de intervjuades egna uppgifter med samtalslistor som en oberoende källa. Och efter några år upprepar vi mätningen igen. När forskarna går igenom registren kommer man i första hand att leta efter olika cancersjukdomar och så kallade nevrodegenerativa sjukdomar som Alzheimers och Parkinson. - Men en fördel med den här sortens studie är att man också kan studera helt andra sjukdomar i framtiden. Det finns i dag exempelvis inga diskussioner eller hypoteser om att mobilanvändning skulle kunna framkalla hjärtinfarkter. Om senare djurförsök skulle väcka misstankar om det så behöver man inte dra igång en helt ny undersökning utan kan använda sig av vår. Initiativet till studien togs av Maria Feychtings kollega professor Anders Ahlbom vid IMM. För tre år sedan tog han kontakt med kollegor i Tyskland, England, Danmark och Finland. Sedan dess har man bland annat gjort en pilotstudie för att testa metodiken. Enligt Anders Ahlbom är det här den hittills största studien i sitt slag. Man beräknar att den kommer att kosta totalt 16 miljoner Euro för de första fem åren, där den svenska delen ska bidra med två, i dag motsvarande nära 18,5 miljoner svenska kronor. - Primärt behöver vi följa de som ingår i studien i fem år. Det är stora kostnader i början då man samlar ihop gruppen, gör intervjuer och liknande. Men att sedan studera dataregistren kostar ganska lite, säger Maria Feychting. Eftersom regeringarna i de övriga forskarnas länder beslutat satsa på nationella forskningsprogram om hur de elektromagnetiska fälten påverkar hälsan verkar de, enligt Anders Ahlbom, redan ha finansieringen klar under förutsättning att industrin tar hälften av kostnaderna. Sedan Vetenskapsrådets experter nyligen meddelade att man inte förordar någon liknande satsning på det här området är den svenska forskargruppen ännu osäkra på hur man ska få den svenska delen finansierad. - Vi hoppas att industrin ska ta hälften och att den andra hälften tas av samhället. Vi har sökt pengar från FAS (Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap) och väntar besked nu i november, säger Anders Ahlbom.
Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”
På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar.
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox
Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver.
Murat Türk. Foto: Privat.
– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han.
Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga.
Vad skulle du tycka om en AI-chef?
– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?
– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas.
Det här är algoritmisk arbetsledning
Algoritmic management, AM,är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap.
Det är system som kan • Styra, övervaka eller utvärdera arbetet. • Planera personalstyrkan, schemalägga. • Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda.
Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev.
Orolig mage får tas upp med chefen
I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).
Ylva Harnesk. Foto: Privat
– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm.
Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal.
– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.
”Annars har vi inte jobb”
Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna.
Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden.
– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon.
Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen.
– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.
Chefer måste följa mbl och informationsplikt
AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.
– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk.
Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).
Key Performance Indicators i callcenter
KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer.
Systemet kan till exempel mäta:
Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad
Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.