Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sats svarar: Vi har nöjda medarbetare

Sats ser allvarligt på kritiken som riktas mot företaget. Samtidigt skriver Anna Raftheim, Sats HR-chef, att företaget har engagerade och nöjda medarbetare.
Oscar Broström Publicerad
Izabelle Nordfjell/TT
Sats svarar, via mejl, att de ser allvarligt på kritiken från medarbetare. Izabelle Nordfjell/TT

Kollega kontaktade Sats veckan innan pressläggning för att få företagets bild på den kritik som flera medarbetare lyfter, samt en kommentar till det flertal förhandlingar som Sats har med Unionen.

Sats svarade att de inte kunde ställa upp på intervju med så kort framförhållning, utav gav i stället ett svar via mejl, skrivet av HR-chefen Anna Raftheim.

"Det har kommit till vår kännedom att denna uppfattning finns via några av våra skyddsombud, och vi tar denna kritik på största allvar. Det vill jag vara noga med att poängtera.

Vi gör regelbundet anonyma pulsbaserade medarbetarundersökningar där det inte framkommer att detta är ett utbrett problem. Vi ser att vi har högt engagemang, nöjda medarbetare som är tillfreds med både kulturen, arbetsmiljön och sina ledare. Vi är väldigt glada och stolta över det.

Trots detta har vi nu externa resurser tillhands som finns för att vid behov utreda, stödja organisationen gällande liknade frågor."

Lönemodellerna "önskvärda"

"Det är mycket viktigt att våra ledare och medarbetare följer all gällande lagstiftning kring exempelvis arbetstid och vila. Vi olika lönemodeller för olika befattningar och våra uppfattningar är att de är önskvärda men har dialoger om detta när det uppkommer, med medarbetare, fackliga företrädare hos oss och direkt med Unionen.

SATS har löpande förhandlingar med Unionen i enlighet med gällande spelregler och lagstiftning, skulle något uppstå har vi dialog om detta.

SATS har i många avseenden drivit på professionaliseringen av träningsbranschen. Vi har med våra 2 500 medarbetare i Sverige en betydande roll att agera ansvarsfullt som arbetsgivare. För många medarbetare är vi dessutom den första arbetsgivaren vilket, i våra ögon, ställer ännu högre krav på oss att vara professionella."

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.