Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så ser framtidens kontor ut

Behöver vi ett kontor att gå till i framtiden? Frågan är relevant att ställa i dessa tider då det traditionella kontoret där vi sitter tillsammans och arbetar inte längre är en självklarhet.
Petra Rendik Publicerad 6 februari 2020, kl 10:44
Johanna Rovira
Vårt behov av att skärma av sig på jobbet tycks bli större. Möbler som stänger ute ljud och intryck gick att hitta hos var och varannan utställare på årets möbelmässa. Johanna Rovira

På årets möbelmässa, Stockholm furniture & Light Fair, som pågår för fullt just nu är det tydligt att många utställare fokuserar på att kontoret är där du väljer att arbeta: hemma, på ett hotellrum, café eller någon annanstans.

Det väsentliga är inte var vi befinner oss när vi utför våra arbetsuppgifter, utan hur och att jobbet blir gjort. Flexibelt och hållbart är några av ledorden under mässan. En kontorsstol behöver inte köpas ny. Det kan ju funka lika bra med en begagnad. Möbler ska hålla minst en livstid och tillverkas på ett sätt som inte frestar på naturen. Och apropå naturen, när allt fler blir sjuka av sina jobb behövs nya lösningar på hur vi ska hålla längre, på arbetet men även utanför. Naturens kraft kan vara ett sätt tror många i branschen. In med den på kontoret i form av gröna växter och furu.


Hur tror du framtidens kontor kommer att se ut?

Hanna Ringström, säljsupport, Stockholm:
– Jag tror på en större rörlighet, kontoret behöver inte vara på ett enda ställe. Aktivitetsbaserat kommer också att bli det normala. Sedan tror jag att allt fler kommer välja att arbeta hemifrån ur ett miljöperspektiv, för att slippa stå i bilkö eller åka buss om det inte är nödvändigt. Möten kan ju ske via Skype.
 

Phillip Kraft Hansen, eventansvarig, Göteborg:
–Arbetsplatsen eller kontoret kommer behöva vara mer flexibel för att locka medarbetare. En modern arbetsgivare signalerar att det är leveransen, alltså att jobbet blir gjort, som är det relevanta, inte stämpelklocka eller var arbetet utförs.

 

Anders Olsson, chef, Stockholm:
–Framtidens arbetsplats kommer att utformas efter den tekniska utvecklingen som pågår hela tiden. Vi kommer att vara friare och flexiblare, inte bundna på till en fysisk plats. Många idag som sitter på kontor har problem med rygg och nacke, så jag tror på ett kontor som uppmuntrar till rörelse.

Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)