Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Produktionen igång efter dödsolycka

I maj hände det som inte får hända på tändmedelsfabriken i Gyttorp. En ung man dog i arbetet. Nu är produktionen på Orica igång igen och säkerhetsarbetet är viktigare än någonsin.
Lina Björk Publicerad
© Copyright 2017 Orica Limited
© Copyright 2017 Orica Limited

Larmet om explosionen kom klockan 05.35 den 7 maj. Man vet inte riktigt vad som hände, men något gick fel och pentyldamm från doseringstillverkningen, alltså det som monteras i sprängkapslar detonerade vid städningen av maskinerna och tog med sig hela innertaket på korridoren till olycksrummet. En man i 30-årsåldern omkom direkt.

Arbetsplatsen har en dramatisk historia. En sensommar på 1960-talet small tre hus i luften och lämnade tre kratrar kvar. Röken stod som en pelare upp i luften och hela samhället stannade. Inte ett fönster i hela Nora var helt när åtta personer förlorade livet.

Läs mer: "Säkerheten är en investering"

Efter den olyckan analyserade man varenda skruv och skyddsutrustning. Orica jobbar efter modellen 5 S, vilket står för att sortera, systematisera, städa, standardisera och se efter så att ordningen hålls. Men det gick ändå inte att förutse vad som skulle hända den olycksdrabbade dagen i våras.

– All produktion avstannade och sedan har vi gått igenom säkerheten avdelning för avdelning. Nu är produktionen igång igen, men jag tror att de anställda är mer observanta vilket är bra. Man uppmärksammar sina vanor och rutiner, säger Kristina J:son Karlsson, som är Unionens klubbordförande på Orica.

Man har också haft en så kallad ”stanna och tänk” dag, där man stänger ned hela produktionen och pratar säkerhetsarbete. På en station har de anställda bland annat fått se effekten av en sprängkapsel som detonerar och vad som blir kvar.

– Det är en tankeställare att vi jobbar med väldigt farliga produkter och att man ska vara rädd om sig.

Polisen rubricerade händelsen som vållande till annans död som en åtgärd för att kunna utreda om någon kan beläggas med skuld för olyckan. Även Arbetsmiljöverket och Orica själva har startat utredningar kring det som inträffat. Det är oklart när utredningarna blir klara.

Under maj och juni erbjöd arbetsgivaren stöd och krishjälp för de anställda som kände att de behövde bearbeta vad som hänt.

– Vi fortsätter att analysera vad som har hänt och kommer att arbeta vidare med vårt säkerhetstänk, säger Kristina J:son Karlsson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.