Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Polisanmälningar om spam ökar

Anders Olofsson som ansvarar för brottsförebyggande arbete mot bedrägerier på Polismyndigheten i Stockholms län. Har antalet bluffmejl ökat?
- Ja, jag kan inte säga exakt hur många anmälningar vi fått in men jag skulle säga att de har ökat.
Lina Björk Publicerad
Ett typiskt spammejl från våren 2014. Avsändaren, vilket ofta är ett påhittat namn eller ett namn som spamförfattaren stulit från en myndighets eller ett företags hemsida, uppmanar dig att lämna uppgifter till, som här, skatteverket. Ofta kan man titta på titeln på avsändaren - är det en svensk titel? Finns det någon på myndigheten med det namnet och den titeln? Troligen inte.

Hur vet jag att jag fått ett bluffmejl?
- Det finns massor av olika teman. Antingen är det någon som påstår sig känna en avlägsen död släkting till dig och erbjuder dig att ta del av ett stort arv. Eller så har du vunnit på lotteri genom din mejl eller ip-adress. Först ber de dig att fylla i lite formaliteter och sedan sätter cirkusen igång.

Hur vanligt är det att man svarar på de här mejlen?
- Det är svårt att svara på. De vi kan se är ofta de ärenden som gått väldigt långt. Och tyvärr är det alltid någon som tänker, okej sannolikheten är låg, men det finns en möjlighet att det här är sant så jag chansar.

- En oroande tendens är också att har man väl gått med på att skriva in uppgifter och skickat lite pengar så har man väldigt svårt att ta sig ur svårigheterna. Man skickar mer pengar för att få tillbaka de pengar man lagt ut tidigare. De ser vi allra mest i de så kallade romansbedrägerierna, där någon från början kanske utger sig för att vara en harmlös amerikansk kommendörskapten som bara söker kontakt, men sedan måste låna lite pengar, vilket inte sällan slutar med bedrägerier för miljonbelopp.

Vad ska man göra om man får ett bluffmejl?
- Släng breven oöppnade och anmäl till polisen. Tyvärr finns det inte så mycket vi kan göra, men för statistikens skull är det viktigt att kunna se hur omfattande problemet är, både nationellt och internationellt.

Har det gått längre så hänger mycket på omgivningen, eftersom det handlar lika mycket om självbedrägeri som bedrägeri. Det är jättesvårt för den drabbade att ta sig ur något som man byggt upp en massa förväntningar kring.

Ett tips är att Googla bilder som används i de här breven, de används ofta i alla möjliga sammanhang. Då är det lättare att visa att det är bluff.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.