Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Mejlspam tar sig nya uttryck

Plötsligt händer det. En helt okänd person erbjuder dig miljontals kronor mot den enkla motprestationen av ditt kontonummer. Ska du tacka din lyckliga stjärna? Eller har du bara fått ett spammejl…
Lina Björk Publicerad
TT
I engelsktalande länder är det vanligt att hitta spam på matvarubutikernas hyllor. Men det är en annan slags spam, som ligger närmare svensk falukorv än bluff- och skräpmejl. TT

Du har säkert sett dem, bluffmejlen som kryper sig in mellan mötesförfrågningar och budgetplaner. Antingen har du vunnit några miljoner på ett lotteri som du inte visste att du deltog i, eller så har en avlägsen släkting plötsligt dött och du står som arvtagare. Banker ber dig att verifiera lösenord som försvunnit och företag erbjuder dig pengar tillbaka för fakturor som betalats två gånger. Oavsett om du klickar på mejlets länkar eller slänger det i papperskorgen direkt är de fejkade mejlen ett gissel. Och de ökar för varje år. 

- De har ökat och de har ändrat karaktär. Tidigare har mejlen gått ut på att sälja varor. Men i dag handlar spam mer om att distribuera skadlig kod för att ta över bankkonton och liknande, säger Robert Jonsson som arbetare med säkerhet på myndigheten Samhällsskydd och beredskap.

Företag, myndigheter och organisationers it-avdelningar arbetar ständigt med att få bort falska mejl från de anställdas mejlboxar. Men bluffmakarna är påhittiga och hittar alltid vägar runt skydden.

- De har blivit skickligare med åren. De så kallade Nigeriabreven fungerar sällan längre och är dåligt utformade. Men mejlen som kommer från banker och myndigheter är skickligare utformade. De ser ut som riktiga annonser, med loggor och fina bilder. Kanske en medskickad pdf, som utlöser ett virus.

Bluffmejlen har även spridits till andra forum. Sociala medier, som Facebook är extra hårt drabbat.

- Man kapar någons konto och börjar prata med personens kompisar. Säger att man sitter fast i London och behöver låna pengar. Eller att bankdosan försvunnit och man behöver någon annans kontouppgifter för att lösa ett problem. Ytterligare en vanlig bluff är att vädja om pengar till en utsatt familj som behöver akut hjälp, säger Robert Jonsson.

Vanligtvis utlöser spam inte mer än irritation. Skulle man dock börja klicka på länkar i de mejl som vid första anblick ser äkta ut kan man ligga illa till.

- Värsta scenario är att du får en trojan installerad som går igenom dina konton och länsar dem på pengar. Vi samarbetar mycket med banker och myndigheter så att det inte ska hända. Trovärdigheten är ju prioritet ett för dem.

Vad ska man göra om man får dessa bluffmejl?
- När det gäller jobbmejl så måste it-avdelningen ständigt uppdatera spam-skydden. Men skulle de ändå komma - släng dem oöppnade! Om de är från en bank eller en myndighet och du misstänker att de är lurendrejeri, kontakta banken och uppmärksamma dem på problemet.

- Skulle du råka öppna länkar gäller det att kolla så att inga skadliga virus har tagit sig in i systemet. Det är inte helt enkelt att upptäcka. Att datorn går ovanligt långsamt kan vara ett tecken. En del upptäcks av antivirusprogrammet. Har man otur så måste man ominstallera allt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.