Sandviks förhandlingar om att lägga ut dessa tjänster kan ses som en del av den strukturomvandling som pågår inom industrin.
- Många är oroliga för vad som ska hända i ett längre perspektiv. Det finns en trygghet i att vara anställd i Sandvik, säger Sifklubbens ordförande Torbjörn Ahlmén.
Skälet till outsourcing är ofta ökad lönsamhet, men Sifrapporten visar att det många gånger leder till att kostnaderna ökar, eftersom organisationen brister.
Centraliseringen av ekonomiadministrationen till ett servicecenter kan enligt Sifrapporten vara ett första steg mot att verksamheten lämnar företaget.
- Det är jobb som det är lätt att bygga system kring för att uppnå stordrift. Det finns risk att de försvinner ut ur landet till länder med låga kostnader där det också finns kompetens, säger Hanna Söderkvist som författat Sifrapporten.
SKF har till exempel redan lagt sitt centrala servicecenter i Nederländerna.
En annan risk är att arbetsuppgifterna blir mer enformiga.
- Vi varnar för löpandebandprincipen, de psykiska påfrestningarna kan öka, konstaterar Hanna Söderkvist.
Samtidigt finns möjligheter till utveckling och breddad kompetens, både vad gäller sakfrågor och tekniskt kunnande.
Kvinnornas karriärvägar stoppas genom outsourcing av ekonomiadministrationen, anser Sifs förhandlingschef Lars-Bonny Ramstedt. Därför efterlyser kan en dialog med industrin.
- Det hjälper inte att företagsledningar hävdar att kvinnorna har förutsättningar att göra karriär in i styrelserummen. De får inte skapa en organisation som förhindrar detta.
CHRISTINA SWAHN