Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Kvinnor drabbas av ojämställd arbetsmiljö

I dag är det lätt att missa risker kring arbetsrelaterad ohälsa hos kvinnor. För att råda bot krävs ett jämställdhetsperspektiv i arbetsmiljöarbetet. Det är en av slutsatserna i Arbetsmiljöverkets treåriga projekt Kvinnors arbetsmiljö.
Linnea Andersson Publicerad

Sedan 2011 har Arbetsmiljöverket (AV), på uppdrag av regeringen, arbetat med projektet Kvinnors arbetsmiljö. Arbetet har resulterat i en slutrapport som har lämnats över till regeringen. Målet med projektet har varit att förebygga att kvinnor slås ut från arbetslivet på grund av arbetsmiljörelaterade problem.

Att kvinnor drabbas av arbetssjukdomar i högre grad än män beror på flera faktorer. Resultaten från projektet visar bland annat att det beror på den könssegregerade arbetsmarknaden, det vill säga att kvinnor och män har olika yrken där villkoren skiljer sig åt.

Dessutom har kvinnor och män ofta olika arbetsuppgifter, trots att de har samma yrke. Kvinnor arbetar oftare med ensidiga och repetitiva arbetsuppgifter. Men även när kvinnor har samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats som män så belastas de olika, eftersom verktyg och arbetsutrustning ofta är anpassade efter män.

Från början fick Arbetsmiljöverket 20,5 miljoner kronor och två år på sig, men med anledning av att sjukskrivningarna ökat de senaste åren, och att fler kvinnor är män är sjukskrivna, förlängdes projektet med ett år varpå AV fick ytterligare 30 miljoner kronor.

Kvinnors arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket har inom ramen för projektet inspekterat 4 100 arbetsplatser och ställt krav på åtgärder.

I samband med Internationella kvinnodagen har projektet inspekterat och fört samtal om genusperspektiv i det systematiska arbetsmiljöarbetet med totalt 2 600 arbetsgivare.

Dessutom har forskare från flera lärosäten sammanställt kunskaper om olika arbetsmiljöfaktorer och genus.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.