Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Bred front mot telefonbedrägeri

I mars genomför Konsumentverket en kampanj för att stoppa telefonbedrägerier. Konsumenten ska lära sig sina rättigheter och bli bättre på att säga nej. Samtidigt arbetar HTF för att hjälpa de telefonförsäljare som tvingas använda bedrägeri som arbetsmetod.<br />- Man ska inte behöva ta den här typen av jobb, säger Gunilla Granberg, ombudsman på HTF.
Publicerad
Konsumentverkets kampanj "Fraud Prevention Month" är ett samarbete inom nätverket International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), där Sverige och 32 andra länder samarbetar kring konsumentfrågor. Syftet är att motverka bedrägerier genom att lära konsumenterna vilka rättigheter de har. I Sverige koncentrerar sig Konsumentverket på att bekämpa så kallad negativ avtalsbildning vid telefonförsäljning. Det innebär att telefonförsäljningsföretag först erbjuder kunden ett gratisprov. Därefter fortsätter man att skicka varor utan kundens godkännande, varor som man sedan kräver pengar för. Konsumenten kan på så sätt luras att betala för varor som hon inte beställt.
Det är vanligt att naturmedel och telefonabonnemang säljs med hjälp av dessa bedrägeriliknande metoder. På Konsumentombudsmannen (KO) beskriver man problemet som mycket stort.
- De senaste åren har vi fått in hundratals anmälningar, medan konsumentvägledarna ute i landet får tusentals samtal från människor som känner sig lurade, säger Mattias Grundström, jurist på KO.
- Det här slår mot de seriösa näringsidkarna. Om du blir pålurad en vara en gång är risken stor att du senare inte heller vill handla av en aktör som håller sig till reglerna.
Vilket är ditt bästa tips för att undvika att bli lurad?
- Man ska undvika att säga ja och tala om tydligt och klart när man inte är intresserad. Det är viktigt att man är envis, säger Mattias Grundström.
På Konsumentverkets hemsida finns fler råd och där kan man även anmäla företag som använder olagliga säljmetoder. För att komma till rätta med problemet vill KO att bötesbeloppen höjs för de företag som inte sköter sig.
- Det ska inte vara lönsamt att lura människor, säger Mattias Grundström.

Både HTF och Sif har medlemmar som arbetar med telefonförsäljning. Ska de verkligen behöva använda bedrägeri som arbetsmetod?
- Det är ett stort problem. Jag har pratat med många som börjat arbeta med telefonförsäljning och sedan upptäckt att de inte tycker om arbetsmetoderna. De mår fruktansvärt dåligt, får magont och vill sluta. Tyvärr hjälper det inte att ha samvetsbetänkligheter, man blir ändå avstängd från a-kassan i 45 dagar om man säger upp sig. De är fångade i en fälla, säger Gunilla Granberg, ombudsman på HTF.
Hur arbetar HTF för att hjälpa de här personerna?
- Vi skriver till arbetsförmedlingarna och påtalar vilka problem det är med de här företagen. Dessutom stödjer vi de som drabbats, men det är många som är unga och som saknar medlemskap i facket, säger Gunilla Granberg.
Inför vårens TCO-kongress motionerar HTF om att TCO ska sätta en gräns för vad som kan räknas som lönearbete. Ett av kraven är att jobbet ska vara etiskt rimligt. Den som säger upp sig från ett oetiskt jobb ska då, enligt motionen, inte behöva stängas av från a-kassan.
- Jag tycker inte att man ska behöva ta den här typen av jobb. Det är väldig press på de anställda, på grund av att man använder provisionslön. För att få ihop till hyran måste säljarna använda de här metoderna, säger Gunilla Granberg.

Länk till Konsumentverket

JESSICA DALMAN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Experten: Bästa vett- och etikettråden för kontoret

Hälsa på alla och svara på varenda meddelande. Det är några etikettråd för svenska kontor från Annmarie Palm, expert i business behaviour.
– Att svara på mejlen är något vi är sämst på i Sverige, säger hon.

Elisabeth Brising Publicerad 3 november 2025, kl 13:01
annmarie_palm.jpg
Annmarie Palm, till vänster, är vett- och etikettexpert och ger råd om hur man ska bete sig i arbetslivet. Att äta lunch med fötterna på skrivbordet är inte särskilt artigt. Foto: Liza Simonsson/Colourbox

Annmarie Palm är direktör i bemötande, eller i service och kundbemötande, som det kallas i Nacka kommun. 

I tidningen Dagens samhälle svarar hon på frågor om vett och etikett på jobbet under rubriken Pejla med Palm och har gett ut en bok i ämnet.

– Jag ser det här med bemötande som en samhällsfråga, säger hon. 

Har vi blivit mer ociviliserade mot varandra?

Ja, inte av illvilja tror jag, men vi lever i en så individualistisk tid att vi har tappat lite av känslan för varandra. 

Vad är vett och etikett på jobbet för dig?

– Att svara på mejl till exempel. Att kunna förstå att upprätthålla en relation är viktigt för att inte bli bortvald. Många har inte det konsekvenstänket i dag. Om jag inte svarar hur blir jag betraktad då? Det finns inget som är så irriterande, förlänger arbetsprocesser och skapar osäkerhet som att inte återkoppla direkt. 

Vad är det mer? 

Att pejla sina relationer. När man lär känna varandra mer på en arbetsplats kan en jargong lätt gå åt ”rått men hjärtligt”-håll. Men alla kanske inte känner sig bekväma med det. Var medveten om jargongen, att man kanske gör sig rolig på andras bekostnad, eller trycker till varandra i dialogen. 

Påverkar framgången och hjälpen du får

Vad kan vi göra åt oartigt beteende?

Vi behöver alla bli medvetna om hur vi kan bidra till en bättre värld med hur vi är mot varandra. Det låter klyschigt men är sant. Fokusera på att sprida mer av hur otroligt mycket fint det finns - för det smittar av sig. 

Varför är det så viktigt med etikett på jobbet?

Ett gott bemötande ger företaget bäst förutsättningar att driva saker framåt. Om du satsat på att bygga bra relationer lönar det sig alltid när du behöver hjälp. Du behöver inte tycka om alla, men respektera alla. 

Hur kommer det sig att du jobbar med det här?

– Jag kommer från en familj där det var viktigt med grundläggande vett och etikett. Jag har alltid varit väldigt observant på sådana här saker och kan se ur andras perspektiv.

3 råd från experten: Vett och etikett 

  1. Var artig. Hälsa på alla på samma sätt. Förstå att hur vi beter oss påverkar resultatet. Prata om vilket beteende som ska gälla på ert jobb.
     
  2. Ha en bra svarskultur. Det är tyvärr vanligt i Sverige att inte svara, utan låta folk hänga i luften. Skriv att du inte hinner i stället, att du återkommer, om du är väldigt stressad.
     
  3. Säg tack och förlåt. Mycket kan förändras när människor lägger tid på det.