Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Volvo Cars stoppar all biltillverkning

Volvo Cars är nästa stora företag att drabbas av coronakrisen. Från och med torsdag nästa vecka och två veckor framåt stänger Volvo samtliga fabriker i Sverige. Unionenklubben välkomnar lösningen och tror att risken nu är mindre för varsel.
Linnea Andersson, Ola Rennstam Publicerad 20 mars 2020, kl 09:59
Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Volvo Cars stoppar tillfälligt all biltillverkning i Sverige. Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

I Sverige gäller nedstängningen Volvo Cars fabriker i Torslanda (Göteborg), Skövde och Olofström och berör 25 000 anställda. På fabriken i Skövde tillverkas motorer, i Olofström karosseridetaljer medan monteringen sker i Torslanda.

Medan de som jobbar i produktionen permitteras helt från arbete uppmanas tjänstemännen att jobba hemifrån.

– Alla som jobbar i produktionen är 100 procent hemförlovade, produktionen upphör. Alla som jobbar med det indirekt på kontoren kommer att få en reducerad arbetstid på 40 procent i första fasen, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, till Sveriges Radio Ekot.

Enligt Håkan Samuelsson har det stödpaket som kommit på plats, via regering och myndigheter, varit värdefullt för att Volvo Cars kunnat agera snabbt och att det i nuläget inte är aktuellt med några varsel i Sverige.

Läs mer: Krisstöd ska dämpa följder av corona

Jörgen Olsson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars Torslandafabrik, välkomnar lösningen.

– Utifrån den situationen vi befinner oss i just nu är jag jätteglad över det avtal om korttidsarbete som vi kommit överens om. Det gör att våra medarbetare kan gå ganska förskonade ur det här. Avtalet innebär en lönesänkning på sex procent och att man går ner 40 procent i arbetstid.

Hur ser du på risken för varsel?
– Det här avtalet gör att risken för varsel minskar. Det som är positivt att fabrikerna i Kina har rullat gång igen. Men det har varit mycket oro bland medlemmarna senaste tiden.

Läs mer: Staten ska stå för kostnaden vid sjukdom

Tidigare i veckan meddelade även lastbilstillverkarna Volvo och Scania att de stoppar hela eller delar av sin produktion.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."