Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Chockvarslet: Volvo Cars säger upp 1 300 i Sverige

Volvo Cars säger upp 1 300 tjänstemän i Sverige – trots miljardvinster. Besparingspaketet överraskade personalen.
Ola Rennstam Publicerad 4 maj 2023, kl 11:00
Volvoflaggor utanför kontor.
Trots en vinst på nästan 6 miljarder ska Volvo Cars säga upp nära 1 300 personer i Sverige. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Under första kvartalet 2023 gjorde Volvo Cars en vinst på närmare 6 miljarder. Därför kom torsdagens stora varsel som en chock för de anställda på biltillverkaren.

Jörgen Olsson.

– Folk är tagna på sängen av det här. Vi har stor efterfrågan på bilar, bolaget ökade med tio procent jämfört med april förra året och presenterade en kvartalsrapport med ett miljardresultat så det är klart att folk har lite svårt att få ihop matematiken, säger Jörgen Olsson, Unionenklubbens ordförande.

I dag jobbar 11 000 tjänstemän på Volvo Cars i Sverige, till det kommer cirka 2 500 konsulter. Företagets väljer nu att minska organisationen för att spara pengar samtidigt som man fokuserar på nästa generations bilar, 2030 ska bolaget vara en ren elbilsproducent.

Konkret innebär omstruktureringen att 1 100 tjänstemannajobb försvinner inom Volvo Personvagnar AB dessutom kommer ytterligare 200 personer att få gå från andra verksamheter i Sverige.

Osäker framtid

Trots varslets omfattning och tidpunkt har Jörgen Olsson förståelse för att företagets resonemang.
– Vi måste bli mer konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva i framtiden. Det är klokt att man agerar nu och inte väntar tills det är för sent. Vi står inför en väldigt osäker framtid, man vet aldrig vad som kan hända. Men vi ska kämpa för att varenda en av våra 4 500 medlemmar ska få behålla jobbet, säger han.

Enligt Unionenklubben kommer man under de fackliga förhandlingarna, som inleds i nästa vecka, att få företaget att även se över antalet konsulter och tjänster som köps in.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 6 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Magnus Vasilis, produktionschef på Poppels Bryggeri, kombinerar sitt jobb med sin passion för öl. På fritiden brygger han hemma, dömer öltävlingar och driver en podd om hembryggning.
Magnus Vasilis, produktionschef på Poppels Bryggeri, kombinerar sitt jobb med sin passion för öl. På fritiden brygger han hemma, dömer öltävlingar och driver en podd om hembryggning. Hans resa började med hembryggning för 20 år sedan och har lett till en karriär inom hantverksöl. Foto: Nicke Messo.

Du är produktionschef på Poppels Bryggeri i Jonsered. Hur hamnade du i branschen? 
– Min passion för hembryggning tog fart för 20 år sedan då jag insåg att många ölstilar inte gick att köpa i Sverige. Efter många år på Systembolaget gick jag en utbildning i bryggeriteknik och fick jobb som bryggare på ett hantverksbryggeri i Göteborg. Efter ett mellanspel på Systembolagets konceptbutik Ölstudion blev jag rekryterad hit.

Hur ser en vanlig arbetsvecka ut?
– Jag har ett finger med i det mesta. I början av veckan hjälper jag till vid bryggningen där det behövs. Jag tar även fram nya recept – där har jag fria händer, men kan också få beställningar från ledningen att skapa en viss öltyp. I mitten av veckan är det administrativa uppgifter, sedan ser jag till att vi har råvaror inne för den kommande produktionen. Att jag tidigare har jobbat som bryggare är en stor fördel.

Vilken är jobbets största utmaning?
– Att få ihop helheten kring produktionen och inte tappa någon boll så att vi plötsligt står utan ingredienser. Detta är också mitt första jobb med personalansvar och jag ska vara ärlig med att jag saknar vissa verktyg på det området. Men just det har samtidigt varit roligare och mer intressant än vad jag först trodde.

Och det bästa med ditt jobb?
– Att ta fram nya recept. Jag vill ha kvar en fot i hembryggarvärlden, där den här branschen har sitt ursprung. Det är kul att arbeta med en produkt som väcker känslor och få ta del av slutkonsumentens åsikter. Det är fortfarande en kreativ bransch som inte enbart handlar om sälj utan har experimentlustan kvar.

Något som är mindre bra?
– Det är en högljudd arbetsplats med farliga kemikalier och kärl med högt tryck, därför är det viktigt med en bra arbetsmiljö. Det kan hända oförutsedda saker som gör jobbet svårplanerat, vissa perioder i livet är det kul, men har man familj kan det vara frustrerande att behöva gå hem när jag egentligen borde vara här för att stötta min personal.

Du ägnar dig åt öl även på fritiden – berätta!
– Jag har gett ut flera böcker om öl och är certifierad domare på öltävlingar. Dessutom driver jag en podd om öl, Hembryggning halleluja, som ger tips om hur man går till väga. Nyligen vann jag pris som bästa hembryggare. Min familj delar dock inte min passion, de har snarare börjar tröttna lite, haha.

POPPELS

GRUNDADES: År 2012 av 15 ölentusiaster. Tre år senare flyttade bryggeriet till den gamla fabriken i Jonsered, där man även driver två restauranger. Efter en nyemission 2019 har man i dag 5 000 delägare.

ANSTÄLLDA: 35 (varav 9 är medlemmar i Unionen).

OMSÄTTNING: 66 miljoner kronor (2023).