Under första kvartalet 2023 gjorde Volvo Cars en vinst på närmare 6 miljarder. Därför kom torsdagens stora varsel som en chock för de anställda på biltillverkaren.
– Folk är tagna på sängen av det här. Vi har stor efterfrågan på bilar, bolaget ökade med tio procent jämfört med april förra året och presenterade en kvartalsrapport med ett miljardresultat så det är klart att folk har lite svårt att få ihop matematiken, säger Jörgen Olsson, Unionenklubbens ordförande.
I dag jobbar 11 000 tjänstemän på Volvo Cars i Sverige, till det kommer cirka 2 500 konsulter. Företagets väljer nu att minska organisationen för att spara pengar samtidigt som man fokuserar på nästa generations bilar, 2030 ska bolaget vara en ren elbilsproducent.
Konkret innebär omstruktureringen att 1 100 tjänstemannajobb försvinner inom Volvo Personvagnar AB dessutom kommer ytterligare 200 personer att få gå från andra verksamheter i Sverige.
Osäker framtid
Trots varslets omfattning och tidpunkt har Jörgen Olsson förståelse för att företagets resonemang.
– Vi måste bli mer konkurrenskraftiga och kostnadseffektiva i framtiden. Det är klokt att man agerar nu och inte väntar tills det är för sent. Vi står inför en väldigt osäker framtid, man vet aldrig vad som kan hända. Men vi ska kämpa för att varenda en av våra 4 500 medlemmar ska få behålla jobbet, säger han.
Enligt Unionenklubben kommer man under de fackliga förhandlingarna, som inleds i nästa vecka, att få företaget att även se över antalet konsulter och tjänster som köps in.