Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Facket kritiskt till Volvos varsel

Inom en månad kommer vårens stora varsel på Volvo Cars att verkställas. Den bakomliggande orsaken är nya kompetensbehov. Ett misslyckande, anser Unionens klubbordförande enligt vilken företaget borde ha satsat mer på kompetensutveckling under längre tid.
Niklas Hallstedt Publicerad
Björn Larsson Rosvall / TT
Varslet hade inte behövt ske om Volvo Cars hade kompetensutvecklat medarbetarna genom åren, enligt Jörgen Olsson, Unionens klubbordförande. Björn Larsson Rosvall / TT

I slutet av april varslade Volvo Cars 1 300 tjänstemän och 300 konsulter om uppsägning. Just nu ligger fack och företag i slutförhandlingar om vilka som inom kort kommer att tvingas lämna.

Men under färden fram tills nu har redan många valt att tacka ja till avgångspaketet och lämna företaget.

Läs mer: 5 risker med avgångsvederlag

– Företagets erbjudande är bra, men beror så klart på hur länge man jobbat, säger Jörgen Olsson, Unionenklubbens ordförande, som inte vill gå in på det exakta innehållet i paketet.

Enligt honom har somliga anställda valt att lämna företaget för att de inte vill vara med på den förändring som väntar på Volvo Cars, andra är äldre och närmar sig pension.

– Vi har haft som ett tydligt mål att de flesta ska sluta frivilligt och göra något annat i livet. Men några kommer ändå att tvingas sluta.

Hur många dessa ”några” slutligen blir är fortfarande inte klart.

– Oavsett om det handlar om 50 eller 250 personer är det tråkigt. Det är dem som det är fullt fokus på nu.

För drygt tio år sedan var Jörgen Olsson med under varslen och uppsägningarna i samband med finanskrisen. Men medan de varslen berodde på ekonomiska faktorer i omvärlden, handlar det nu främst om att Volvo Cars ska rustas för att möta framtiden. På grund av omställningen till elbilsutveckling, självkörande bilar och nya affärsmodeller behövs ny kompetens.

– Att företaget måste varsla är ett misslyckande. Det hade inte behövt ske om vi hade jobbat kontinuerligt med omställning och varit duktiga på kompetensutvecklingen. Vi har varit mer fokuserade vid den dagliga verksamheten än att titta på vart vi är på väg, säger Jörgen Olsson.

Även på lastbilstillverkaren AB Volvo är vårens varsel på väg att verkställas. Här varslades 1 250 tjänstemän i Sverige, de flesta i Göteborg.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Facket på Northvolt: ”Folk är ledsna och chockade”

Det har varit en kaotisk dag för de anställda på Northvolt. Victor Matinlassi, klubbordförande i Stockholm, beskriver stämningen som dyster. Men fortfarande finns hoppet om att företaget på något sätt ska överleva.
David Österberg Publicerad 12 mars 2025, kl 16:08
Skylt Northvolt
I dag fick de anställda på Northvolt beskedet att företaget går i konkurs. Pontus Lundahl/TT

Northvolt har verksamhet i Skellefteå, Västerås och Stockholm. Victor Matinlassi är klubbordförande i Stockholm.

Hur har den här dagen varit?

– Ganska kaotisk. Den började vid 7 med att vi i facket fick information från företaget. Vid åtta informerade företaget via intranätet och klockan 9 informerades alla anställda vid samtliga bolag. Vi har haft enskilda möten inom respektive bolag om hur just vårt företag påverkas i den här situationen. Dagen har också handlat mycket om att stötta medlemmar och svara på frågor från dem eller hänvisa frågor vidare till Unionens regionkontor eller rådgivningen.

Victor Matinlassi
Victor Matinlassi, klubbordförande på Northvolt i Stockholm.

Hur är stämningen bland medlemmarna?

– Många är ledsna, andra chockade. Det är ganska dystert. Vi har haft det tufft en ganska lång period. Förra månaden var våra löneutbetalningar försenade, så då låg vi också pyrt till. Men hittills har vi alltid kunnat hitta en kortsiktig lösning och kämpat vidare. Nu räckte det inte och det är extremt tungt. Vi har haft hoppet uppe och trott att det skulle finnas en lösning även den här gången.

Samtidigt kommer det signaler från arbetsgivaren om att det kanske kan gå att fortsätta verksamheten på något sätt. Vad tror du om det?

– Det tror jag definitivt. Det går inte att fortsätta som Northvolt är i dag, men vi har oerhört kompetent personal, vi har fungerande produktion i Skellefteå, vi har börjat få upp volymerna. Så jag hoppas verkligen att någon tar över och driver verksamheten i samma anda som vi har haft.

Jobbar ni som vanligt nu?

– Ja, ända tills konkursförvaltaren ger något annat besked.

Och hoppas att ni får era löner den 25 mars?

– Det hoppas vi. Men det är klart att det finns en risk att det blir en fördröjning.

Har ni mycket kontakt med de förtroendevalda i Västerås och Skellefteå?

– Vi pratar dagligen. Jag känner verkligen med de anställda i Skellefteå där de har det extremt tungt. Jag är mest orolig för den internationella arbetskraft som finns i framförallt Skellefteå, men också i Stockholm och Västerås. De har kommit till Sverige både från länder utanför Europa och från Europa tillsammans med sina familjer. De har byggt ett liv här, så det är klart att jag är orolig för vad som händer med dem. 

Hur har arbetsgivaren skött det här?

– De har varit bra på att informera facken om det ekonomiska läget. Den senaste perioden har vi haft möten varje vecka med företagsledningen om ekonomin och om potentiella investerare på både kort och lång sikt. Så det här kommer inte som en blixt från klar himmel. Vi har vetat om att situationen varit väldigt oroväckande, men hade förhoppningar ända in i det sista om att det kommer att lösas. 

Vad gör ni i klubben de närmaste dagarna?

– Vi finns här för våra medlemmar. Försöker vara ett stöd och hålla stämningen uppe. Vi väntar på beslut från konkursförvaltaren. Jag vet att också Unionen kommer att kontakta konkursförvaltaren för att diskutera medlemmarnas rättigheter och löner.