Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Unionen på Volvo: Ingen fara för jobben

Volvo Cars ledning och den kinesiska fordonstillverkaren Geely Automobile diskuterar att slå ihop bolagen. Unionens klubbordförande tror inte att en sammanslagning skulle hota de svenska jobben.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 11 februari 2020, kl 16:13
Jonas Ekströmer/TT
Unionenklubbens ordförande på Volvo Cars hoppas att huvudkontoret blir kvar på Hisingen i Göteborg. Jonas Ekströmer/TT

På måndagen släpptes nyheten om att Volvo Cars och Geely överväger att gå samman. Syftet med sammanslagningen är att hitta finansiella och teknologiska samordningsfördelar för de båda fordonstillverkarna.

”Att förena de två bolagen skulle resultera i en stark global koncern. Vi ser fram emot att samarbeta med Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, och ytterligare utreda den här möjligheten. Målet är stärkta synergier inom koncernen samtidigt som de både varumärkenas konkurrensfördelar och identitet bevaras", säger Li Shufu, ordförande för Geely Holding i ett pressmeddelande.

Unionens klubbordförande Jörgen Olsson var helt oförberedd på förslaget, som han tror kan bli något bra.

– Jag hade ingen aning om det här. Det var inget som gick att förutsäga. Det känns spännande att se vart det här kan ta vägen. Geely och Volvo Cars har gjort en spännande resa ihop.

Han tror att en gemensam aktör kan nå ut på en större global marknad, dela på utvecklingskostnader och bättre möta de utmaningar som ligger framför hela bilindustrin.

Jörgen Olsson kan inte peka på några risker med en sammanslagning och har heller inte hört att medlemmarna skulle känna någon oro inför framtiden.

– Det blir eventuellt ett annat ägarförhållande, men i det korta perspektivet fortsätter Volvo Cars att köra på som vanligt. Min övertygelse är att om Volvo Cars kan leverera det som vi har utlovat vad gäller nya bilmodeller, ny teknik, direktförsäljning - med rätt lönsamhet - kan vi fortsätta att vara det företag som vi är i dag.

På kort sikt tror han inte att sysselsättningen i Sverige påverkas alls.

– Det tar tid att få upp en ny styrning som eventuellt skulle kunna påverka oss. Skulle en sammanslagning påverka oss på längre sikt tror jag att det blir på ett positivt sätt. Geely bygger upp ett innovationscenter på Lindholmen i Göteborg och behöver den kunskap som finns på Volvo Cars. Det innebär inte att jobb försvinner här. Tvärtom kanske.

Jörgen Olsson ser inget annat alternativ än att huvudkontoret blir kvar i Torslanda på Hisingen i Göteborg.

– Det är naturligt att huvudkontoret ligger i närheten till utvecklingssidan och produktionen.

Volvo Cars ägs sedan 2010 av Geely, men Volvo Cars har fått utvecklas på egen hand.

– Det har varit framgångsrikt och man har fått hjälp att bli stora i Kina. Nu vill väl Geely lyfta upp Volvo Cars från dotterbolag till att bli en del av företaget, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, till Dagens Nyheter.

En arbetsgrupp ska nu utreda förslaget om sammanslagning av de båda fordonstillverkarna och sedan presentera det för bolagens styrelser.

Kamilla Kvarntorp
[email protected]