Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Unionen på Volvo: Ingen fara för jobben

Volvo Cars ledning och den kinesiska fordonstillverkaren Geely Automobile diskuterar att slå ihop bolagen. Unionens klubbordförande tror inte att en sammanslagning skulle hota de svenska jobben.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Jonas Ekströmer/TT
Unionenklubbens ordförande på Volvo Cars hoppas att huvudkontoret blir kvar på Hisingen i Göteborg. Jonas Ekströmer/TT

På måndagen släpptes nyheten om att Volvo Cars och Geely överväger att gå samman. Syftet med sammanslagningen är att hitta finansiella och teknologiska samordningsfördelar för de båda fordonstillverkarna.

”Att förena de två bolagen skulle resultera i en stark global koncern. Vi ser fram emot att samarbeta med Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd, och ytterligare utreda den här möjligheten. Målet är stärkta synergier inom koncernen samtidigt som de både varumärkenas konkurrensfördelar och identitet bevaras", säger Li Shufu, ordförande för Geely Holding i ett pressmeddelande.

Unionens klubbordförande Jörgen Olsson var helt oförberedd på förslaget, som han tror kan bli något bra.

– Jag hade ingen aning om det här. Det var inget som gick att förutsäga. Det känns spännande att se vart det här kan ta vägen. Geely och Volvo Cars har gjort en spännande resa ihop.

Han tror att en gemensam aktör kan nå ut på en större global marknad, dela på utvecklingskostnader och bättre möta de utmaningar som ligger framför hela bilindustrin.

Jörgen Olsson kan inte peka på några risker med en sammanslagning och har heller inte hört att medlemmarna skulle känna någon oro inför framtiden.

– Det blir eventuellt ett annat ägarförhållande, men i det korta perspektivet fortsätter Volvo Cars att köra på som vanligt. Min övertygelse är att om Volvo Cars kan leverera det som vi har utlovat vad gäller nya bilmodeller, ny teknik, direktförsäljning - med rätt lönsamhet - kan vi fortsätta att vara det företag som vi är i dag.

På kort sikt tror han inte att sysselsättningen i Sverige påverkas alls.

– Det tar tid att få upp en ny styrning som eventuellt skulle kunna påverka oss. Skulle en sammanslagning påverka oss på längre sikt tror jag att det blir på ett positivt sätt. Geely bygger upp ett innovationscenter på Lindholmen i Göteborg och behöver den kunskap som finns på Volvo Cars. Det innebär inte att jobb försvinner här. Tvärtom kanske.

Jörgen Olsson ser inget annat alternativ än att huvudkontoret blir kvar i Torslanda på Hisingen i Göteborg.

– Det är naturligt att huvudkontoret ligger i närheten till utvecklingssidan och produktionen.

Volvo Cars ägs sedan 2010 av Geely, men Volvo Cars har fått utvecklas på egen hand.

– Det har varit framgångsrikt och man har fått hjälp att bli stora i Kina. Nu vill väl Geely lyfta upp Volvo Cars från dotterbolag till att bli en del av företaget, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, till Dagens Nyheter.

En arbetsgrupp ska nu utreda förslaget om sammanslagning av de båda fordonstillverkarna och sedan presentera det för bolagens styrelser.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Nya studiestödet fastnar hos Försäkringskassan

Kön till omställningsstudiestödet fortsätter vara lång. Tidigare fanns problemen hos CSN, men nu fastnar de sökande hos en annan myndighet: Försäkringskassan.
Noa Söderberg Publicerad 12 augusti 2025, kl 11:37
Jessica Gow / TT
Försäkringskassans handläggningstider påverkar CSN:s handledningar för omställningsstöd. Försäkringskassan erkänner att handläggningstiden varit för lång. Jessica Gow / TT

Problemen med det nya omställningsstudiestödet fortsätter. Under förra året anställde CSN fler handläggare för att korta köerna, men nu växer de hos en annan myndighet: Försäkringskassan. Det rapporterar TT.

Försäkringskassan ska skicka information om den sökandes inkomst till CSN, så att de kan bedöma hur mycket stöd personen har rätt till. I april 2025 fick Försäkringskassan in mer än fem gånger så många ärenden om omställningsstudiestöd som under samma månad förra året.

– Inflödet av ärenden har varit klart högre än vad vi hade förväntat och vad CSN:s egna prognoser sade, säger Andreas Stjernberg, verksamhetsområdeschef på Försäkringskassan, till TT.

Han säger att myndigheten tidigare har varit underbemannad och att man nu lär upp ny personal, vilket tar tid.

Omställningsstöd – därför tar beslutet tid

Andreas Stjernberg säger också att Försäkringskassan har fått information om att människor avstår att skola om sig, eftersom de inte får besked om studiestödet i tid.

– Vi har fått de signalerna från CSN och det är vi så klart inte nöjda med. Jag önskar att vi hade mer personal som kunde hantera de här ärendena redan nu, säger han och fortsätter:

– Samtidigt ska man komma ihåg att Försäkringskassan bara tar hand om inkomstberäkningen. Det är inte vi som beslutar om vem som får stödet eller ej.

CSN: Våra köer inte problemet

Men Elina Andersson, kontorschef för omställningsstödet på CSN, menar att hennes myndighet inte längre är flaskhalsen. Anställningen av fler handläggare har enligt henne haft effekt. 

– Nu är vi i princip i fas, säger Andersson till TT.

Myndighetens mål är att majoriteten av dem som söker stöd för omgången som inleds den 1 oktober ska få besked före studiestart. Elina Anderssons råd till den som fastnat i kön och undrar vad som händer med ens ärende: hör av dig.

– Mitt tips är att alltid kontakta oss och höra hur det ligger till.

Omställningsstudiestöd

Omställningsstudiestödet är till för dem som vill vidareutbilda sig inom sitt yrkesområde eller lära sig ett nytt yrke och är mellan 27 och 62 år.

Stödet kan sökas för alla svenska utbildningar som ger rätt till studiemedel. Det kan till exempel vara utbildningar på universitet eller högskola, Komvux, folkhögskola eller yrkeshögskola.

För att ha rätt till stödet ska man ha arbetat sammanlagt minst åtta av de senaste 14 åren och minst tolv av de senaste 24 månaderna.

Stödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av lönen, upp till ett maxbelopp, dels av ett lån som man kan fylla på med om man vill.

Anslaget för omställningsstudiestödet 2025 är 4,88 miljarder kronor och beräknas räcka till 30 000 personer. 

Källa: TT, CSN