Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Unionen kritiskt till ingångsavdrag

Sänk arbetsgivaravgiften för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, föreslår regeringen. En dålig idé anser Unionen.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
Unionen tror inte att ett ingångsavdrag är lösningen för att få personer långt ifrån arbetsmarknaden i jobb. Colourbox

Regeringen vill införa ett så kallat ingångsavdrag, vilket innebär en nedsättning av arbetsgivaravgifter och löneavgifter för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Målgruppen är unga personer som inte har etablerat sig på arbetsmarknaden, långtidsarbetslösa och personer som kommit till Sverige och har uppehållstillstånd.

För att komma på tal för ingångsavdraget föreslår regeringen att den anställde ska vara mellan 18 och 65 år, och under de senaste fem åren inte haft en sammanlagd inkomst över 100 000 kronor. Tanken är också att tröskeln för att ta del av stödet ska vara lägre än vad som gäller arbetsmarknadsstöd. Bland annat ställs inga krav på att vara inskriven på Arbetsförmedlingen. Förslaget föreslås träda ikraft den 1 juli 2020.

Unionen ställer sig positiva till syftet att skapa nya jobb, men riktar i sitt remissvar en del kritik mot hur det ska gå till. Liknande subventioner har tidigare gett ganska få jobb, men kostat väldigt mycket pengar. Man pekar också på att systemet kommer att bli snårigt och krocka med andra typer av anställningsstöd, exempelvis etableringsjobben. Unionen uttrycker även en oro att stödet budgetmässigt kommer att tränga undan etableringsjobben, om regeringen tänker genomföra två stora stöd under samma år, till liknande målgrupp.

En annan oro är att arbetsgivaren enligt förslaget inte ska prövas, vilket innebär att man inte kan ställa något krav på anständiga villkor. Unionen anser därför att krav på kollektivavtal bör gälla för arbetsgivare som nyttjar stödet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.