Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Slutförvaring i Forsmark ger nya jobb

Svensk Kärnbränslehantering i Forsmark har fått klartecken att bygga ut slutförvaret av låg- och medelaktivt avfall. Projektet beräknas ta tio år och ge en rad nya arbetstillfällen.
Lina Björk Publicerad
Mikael Wallerstedt
Här, 500 meter ner i berget, ska slutförvaret av använt kärnbränsle byggas. Bränslet ska placeras i kopparkapslar som omges av en speciell sorts lera. Om 100 000 år har radioaktiviteten klingat av. (Läs mer om kommunikatören Erica Wallin och hennes kollegor på Svensk Kärnbränslehantering via länken nedan). Mikael Wallerstedt

Redan nu förvaras låg- och medelaktivt avfall i Forsmark, som huvudsakligen kommer från driften av kärnkraftverken, exempelvis kläder och skor. Det man nu kommer att göra är att bygga ut det befintliga slutförvaret och inkludera rivningsavfall, nedmonterade kärnkraftverk som behöver förvaras under en lång tid.

Ansökan har tidigare godkänts av Strålsäkerhetsmyndigheten och nu även av mark- och miljödomstolen. Nu är det upp till regeringen att ta det slutgiltiga beslutet, även Östhammars kommun har vetorätt i frågan.

Miljöorganisationernas kärnavfallsgranskning, MKG, är dock kritiska till beslutet.

– Det är anmärkningsvärt att mark- och miljödomstolen säger ja. Vi är bekymrade över felaktiga och icke uppdaterade beräkningar. Förvaret ligger i ett berg där vatten rör sig uppåt och det problemet är inte fullt utrett. Ett utsläpp skulle framför allt läcka ut i havet utanför och drabba närmiljön svårt, säger Johan Swahn, vid MKG, till Sveriges Television.

Går allt enligt planerna beräknas byggprojektet att ta ungefär tio år och skapa en rad nya arbetstillfällen. När allt är klart ska en kopparkapsel om dagen ner i berget i 45 år, sedan fylls tunnlarna igen. Och lämnas i minst 100 000 år.

Läs mer om arbetsplatsen Svensk kärnbränslehantering i senaste numret av Kollega.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.