Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Kompetensbrist hinder för tillväxt

Den svenska ekonomin växer, men i långsam takt, visar Unionens nya konjunkturprognos. En orsak är att den europeiska tillväxten är sämre än väntat, en annan den dåliga matchningen på den svenska arbetsmarknaden.
- Den väntade konjunkturuppgången har skjutits framåt, säger Unionens chefsekonom Lars Jagrén.
Niklas Hallstedt Publicerad

2014 blir sannolikt ett svagare år än man tidigare förutspått, Unionen har därför reviderat ned sina tidigare siffror för BNP-tillväxten, från 2,7 till 2,2 procent. Nästa år tror man dock på att de 2,7 procenten kommer att uppnås.

Bilden av en svag uppgång får stöd av Unionens egna siffror och undersökningar.
Genom att se vilken typ av frågor som ställs till Unionens rådgivning går det att få en bild av hur konjunkturen förändras. Ärendeutvecklingen under senare tid tyder inte på någon förändring av tillväxten under andra halvåret 2014.

Unionen gör också en egen branschbarometer två gånger om året. Då tillfrågas stora Unionenklubbar i åtta branscher om vad de tror om framtiden för företagen. Den senaste undersökningen som genomfördes i september visar på ganska låga förväntningar.

Ingen bransch förväntar sig dock en försämring av konjunkturen under det kommande halvåret. Mest optimistiska är klubbarna inom handeln, där alla pilar pekar upp. Dystrast ser framtiden ut för basindustrin, transport samt bygg och fastighet.

Tydligt i branschbarometern är att det finns stora kompetensproblem ute i företagen.

- Det finns stora matchningsproblem. Vi har fått en tudelad arbetsmarknad. Samtidigt som fler har kommit in på arbetsmarknaden och sysselsättningen stiger, så biter sig arbetslösheten fast på en hög nivå, säger Lars Jagrén.

Unionen pekar på flera frågor som man anser att politiken nu bör rikta in sig på, bland annat kompetensutveckling av arbetskraften, investeringar i infrastruktur och bostadsbyggande samt småföretagens finansieringsproblem.

Läs rapporten!

Här finns Unionens konjunkturrapport.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.