Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Ja till Volkswagenbud på Scania

Alecta tackar ja till budet från VW som bekräftar att det gått igenom. På Scanias Unionenklubb är man nöjda men har ändå några farhågor inför framtiden.
Linnea Andersson Publicerad
Lars Pehrson / SvD / TT
Volkswagen blir ny ägare för Scania sedan storägaren Alecta tackat ja till budet. Lars Pehrson / SvD / TT

Sedan storägaren och pensionsbolaget Alecta tackade ja till budet på 200 kronor per aktie är samtliga av den tyska biljättens villkor nu uppfyllda. Alecta, som äger två procent av aktierna, skriver i ett pressmeddelande att budet ”inte fullt ut avspeglade Scanias långsiktiga värde” men trots att bedömning kvarstår ligger budet inte på en oskälig nivå.

Som Kollega skrivit tidigare, har Unionen tillsammans med övriga Scaniafack ställt krav på VW och lyckats ingå ett avtal med den nya ägaren för att trygga jobben i Sverige. Unionens klubbordförande Håkan Thurfjell säger att det inte kom som någon överraskning att budet gick igenom och att det känns ganska bra.

- Vi har gjort ett bra avtal. Jag tror att Volkswagen är en bättre ägare än vad Zeneca och GM har varit här i Södertälje, säger Håkan Thurfjell.

Han menar att Volkswagen inte har någon strategi som går ut på att samla all produktion på ett ställe. Både Seat och Skoda, som VW tidigare köpt in, har fått ha kvar sina huvudkontor samt forskning och utveckling i respektive länder.

Vad gäller framtiden oroar sig håkan Thurfjell över att många tyskar kommer tillsättas på vakanser i Södertälje på bekostnad av den inhemska arbetskraften.

- Man gör väl som vi i Sverige gör med våra utländska fabriker, skickar dit svenska chefer som får tjänstgöra några år, få lite kulturellt utbyte och se något annat.

En annan farhåga är enligt Thurfjell att Scaniaprodukten ska utarmas eftersom Volkswagen redan äger lastbilstillverkaren MAN. Eftersom Scania ligger före MAN utvecklingsmässigt tror han att de senare kommer dra nytta av Scanias utveckling och att produkterna på sikt blir mer lika.

- Samtidigt måste den som betalar 100 000 kronor mer för en Scania få ett mervärde för de pengarna annars köper de inte oss. Så kul är det inte att sprätta iväg pengar, säger Håkan Thurfjell.

Aktieaffären innebär att Volkswagen blir ägare till 90,47 procent av aktierna i Scania. Övriga aktieägare har fram till fredag 16 maj på sig att lämna in sina aktier. Efter det kommer VW att begära tvångsinlösen av resterande aktier samt försöka få Scania avnoterat från Stockholmsbörsen, enligt TT.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

No guaranteed wages in Northvolt's US reconstruction

Northvolt's financial troubles continue. Now, the battery manufacturer's hopes rest on a reconstruction in the USA. However, the process means that the state guaranteed wages – lönegaranti – will not apply to Union members.
Ola Rennstam Publicerad 21 november 2024, kl 19:12
Chapter 11 och Northvolts kontor
Vid en Chapter 11-process i USA kommer Northvolts anställda inte att kunna ta del av den svenska statliga lönegarantin. Foto: Colourbox/Anders Wiklund/TT

The clock is ticking for the struggling battery manufacturer Northvolt. During the autumn, debts have piled up with the Swedish Enforcement Authority, and recently several of the company's major shareholders withdrew from negotiations for new financing. Since its inception in 2015, Northvolt has raised SEK 110 billion, but now the money is almost gone. According to CEO Peter Carlsson, they need to raise just over SEK 10 billion in the coming year, but so far the search for new financing has been fruitless.

Maintaining control with Chapter 11

Therefore, Northvolt has now taken the next step to save the company. The management has applied for a so-called Chapter 11 procedure, a type of reconstruction process in the USA that was recently used by the airline SAS. One possible explanation for the battery manufacturer turning to an American court is that it is considered doubtful that Northvolt would be granted a Swedish reconstruction, as it requires the company to be fundamentally viable. Another advantage of Chapter 11 is that the management is likely to retain control over the company.

No guaranteed wages for employees

However, there is a downside – for the employees. In an American process, Northvolt's employees will not be able to benefit from the Swedish state guaranteed wages - lönegaranti according to several legal experts contacted by Kollega.

– The Swedish state does not pay any guaranteed wages if the company has not initiated a reconstruction or bankruptcy in Sweden. If Northvolt only initiates a Chapter 11 procedure in the USA, all the company's obligations to employees in Sweden to pay wages and other compensation according to the employment contract remain, says Hans Andersson, chairman of the Swedish Association of Restructuring and Bankruptcy Administrators.

If Union members at Northvolt do not receive their wages, the union can, however, request the company to be declared bankrupt in a Swedish court.

– If Northvolt does not pay wages on time, the employee or the union can collect the wages through the Enforcement Authority and ultimately request that the company be declared bankrupt if the wages are not settled, explains Hans Andersson.

Unionen: "Will collect unpaid wages" 

Filip Vujcic, a union lawyer at Unionen, also assesses that members cannot benefit from the state guaranteed wages when a corporate reconstruction is initiated in the USA.

– This means that Unionen, in the event of future unpaid wages, needs to safeguard its members' rights through wage collection. According to Swedish bankruptcy rules, a corporate reconstruction in the USA does not prevent a member's bankruptcy application from being examined in a Swedish court, he says.

Will Unionen request Northvolt to be declared bankrupt if members do not receive their wages? 

– Unionen does not comment on that question at this time.

*In wage collection, Unionen usually sends a demand letter to the employer, who has seven days to pay the wages. If the wages are still not paid, the employer receives a payment order via service. If that does not help either, Unionen sends a bankruptcy application to the district court.

This text has been translated with the help of AI.

CHAPTER 11

  • American reconstruction process aimed at giving a company a chance to continue with all or parts of its operations. Normally, no administrator is appointed, and the debtor continues to run the business themselves.
     
  • The company must present a plan that must be approved by the court. The plan aims to determine which debts the debtor should pay and which debts should be written off. The plan also provides the opportunity to terminate unfavorable contracts and reorganize the business so that it can continue to operate profitably.
     
  • One advantage of turning to a court in the USA instead of using the Swedish reconstruction process is that a Chapter 11 has an impact in several countries. If a group has companies in different countries, they are all drawn under the same process instead of carrying it out in each country and risking different outcomes.