Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Ja till Volkswagenbud på Scania

Alecta tackar ja till budet från VW som bekräftar att det gått igenom. På Scanias Unionenklubb är man nöjda men har ändå några farhågor inför framtiden.
Linnea Andersson Publicerad 13 maj 2014, kl 11:49
Lars Pehrson / SvD / TT
Volkswagen blir ny ägare för Scania sedan storägaren Alecta tackat ja till budet. Lars Pehrson / SvD / TT

Sedan storägaren och pensionsbolaget Alecta tackade ja till budet på 200 kronor per aktie är samtliga av den tyska biljättens villkor nu uppfyllda. Alecta, som äger två procent av aktierna, skriver i ett pressmeddelande att budet ”inte fullt ut avspeglade Scanias långsiktiga värde” men trots att bedömning kvarstår ligger budet inte på en oskälig nivå.

Som Kollega skrivit tidigare, har Unionen tillsammans med övriga Scaniafack ställt krav på VW och lyckats ingå ett avtal med den nya ägaren för att trygga jobben i Sverige. Unionens klubbordförande Håkan Thurfjell säger att det inte kom som någon överraskning att budet gick igenom och att det känns ganska bra.

- Vi har gjort ett bra avtal. Jag tror att Volkswagen är en bättre ägare än vad Zeneca och GM har varit här i Södertälje, säger Håkan Thurfjell.

Han menar att Volkswagen inte har någon strategi som går ut på att samla all produktion på ett ställe. Både Seat och Skoda, som VW tidigare köpt in, har fått ha kvar sina huvudkontor samt forskning och utveckling i respektive länder.

Vad gäller framtiden oroar sig håkan Thurfjell över att många tyskar kommer tillsättas på vakanser i Södertälje på bekostnad av den inhemska arbetskraften.

- Man gör väl som vi i Sverige gör med våra utländska fabriker, skickar dit svenska chefer som får tjänstgöra några år, få lite kulturellt utbyte och se något annat.

En annan farhåga är enligt Thurfjell att Scaniaprodukten ska utarmas eftersom Volkswagen redan äger lastbilstillverkaren MAN. Eftersom Scania ligger före MAN utvecklingsmässigt tror han att de senare kommer dra nytta av Scanias utveckling och att produkterna på sikt blir mer lika.

- Samtidigt måste den som betalar 100 000 kronor mer för en Scania få ett mervärde för de pengarna annars köper de inte oss. Så kul är det inte att sprätta iväg pengar, säger Håkan Thurfjell.

Aktieaffären innebär att Volkswagen blir ägare till 90,47 procent av aktierna i Scania. Övriga aktieägare har fram till fredag 16 maj på sig att lämna in sina aktier. Efter det kommer VW att begära tvångsinlösen av resterande aktier samt försöka få Scania avnoterat från Stockholmsbörsen, enligt TT.

Linnea Andersson
[email protected]