Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Ja till Volkswagenbud på Scania

Alecta tackar ja till budet från VW som bekräftar att det gått igenom. På Scanias Unionenklubb är man nöjda men har ändå några farhågor inför framtiden.
Linnea Andersson Publicerad
Lars Pehrson / SvD / TT
Volkswagen blir ny ägare för Scania sedan storägaren Alecta tackat ja till budet. Lars Pehrson / SvD / TT

Sedan storägaren och pensionsbolaget Alecta tackade ja till budet på 200 kronor per aktie är samtliga av den tyska biljättens villkor nu uppfyllda. Alecta, som äger två procent av aktierna, skriver i ett pressmeddelande att budet ”inte fullt ut avspeglade Scanias långsiktiga värde” men trots att bedömning kvarstår ligger budet inte på en oskälig nivå.

Som Kollega skrivit tidigare, har Unionen tillsammans med övriga Scaniafack ställt krav på VW och lyckats ingå ett avtal med den nya ägaren för att trygga jobben i Sverige. Unionens klubbordförande Håkan Thurfjell säger att det inte kom som någon överraskning att budet gick igenom och att det känns ganska bra.

- Vi har gjort ett bra avtal. Jag tror att Volkswagen är en bättre ägare än vad Zeneca och GM har varit här i Södertälje, säger Håkan Thurfjell.

Han menar att Volkswagen inte har någon strategi som går ut på att samla all produktion på ett ställe. Både Seat och Skoda, som VW tidigare köpt in, har fått ha kvar sina huvudkontor samt forskning och utveckling i respektive länder.

Vad gäller framtiden oroar sig håkan Thurfjell över att många tyskar kommer tillsättas på vakanser i Södertälje på bekostnad av den inhemska arbetskraften.

- Man gör väl som vi i Sverige gör med våra utländska fabriker, skickar dit svenska chefer som får tjänstgöra några år, få lite kulturellt utbyte och se något annat.

En annan farhåga är enligt Thurfjell att Scaniaprodukten ska utarmas eftersom Volkswagen redan äger lastbilstillverkaren MAN. Eftersom Scania ligger före MAN utvecklingsmässigt tror han att de senare kommer dra nytta av Scanias utveckling och att produkterna på sikt blir mer lika.

- Samtidigt måste den som betalar 100 000 kronor mer för en Scania få ett mervärde för de pengarna annars köper de inte oss. Så kul är det inte att sprätta iväg pengar, säger Håkan Thurfjell.

Aktieaffären innebär att Volkswagen blir ägare till 90,47 procent av aktierna i Scania. Övriga aktieägare har fram till fredag 16 maj på sig att lämna in sina aktier. Efter det kommer VW att begära tvångsinlösen av resterande aktier samt försöka få Scania avnoterat från Stockholmsbörsen, enligt TT.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.