Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

IT och samhällsutveckling lockar unga talanger

Google, ÅF och Ikea ligger i topp när yrkesverksamma akademiker under 40 år får välja drömarbetsplats. Men många drömmer också om att få jobba med samhällsutveckling. Det visar PR-byrån Universums årliga undersökning.
Gabriella Westberg Publicerad
Jeff Chiu/AP/TT
Är det här din nya drömchef? När 35 000 yrkesverksamma akademiker under 40 år tillfrågades svarade de flesta att deras absoluta drömarbetsplats vore Google. På bilden vinkar Sundar Pichai, senior vice president för Android, Chrome och Apps. Jeff Chiu/AP/TT

Civilingenjörerna drömmer allra mest om att få jobba på Google, i andra hand på ÅF. Hos högskoleingenjörerna är det tvärtom ÅF som ter sig som den bästa av alla arbetsplatser, medan Google kommer på andra plats. Båda grupperna har röstat fram Ikea till ett brons.

- Det är viktigt att vi kommunicerar om hur ÅF som arbetsgivare, på ett attraktivt och verklighetstroget sätt, för att rätt personer ska söka sig till oss. Rätt personer är de som delar ÅF:s värderingar och som vill utvecklas tillsammans med oss, säger Emma Claesson, personal- och informationschef på ÅF, i en kommentar.

Även i kategorin Data/IT har de tillfrågade lagt flest röster på Google, med Spotify på andraplats och Microsoft som nummer tre.

Jurister vill också jobba på Ikea. Men ännu hellre på regeringskansliet eller UD, som också slår högt hos samhällsvetarna.

Att många strävar efter att få jobba för något man tror på och som känns meningsfullt är en tydlig trend i årets undersökning. Kanske mest så bland samhällsvetarna som allra helst jobbar för FN. På samhällsvetarnas tio-i-topp finns också Sida, Amnesty och Röda korset samt regeringskansliet och Stockholm stad. Men även bland de mer idealistiska samhällsvetarna tar Google brons.

- För arbetsgivarna, som på grund av en ökande kompetensbrist slåss om talangerna, gäller det att kunna förklara varför man gör något och visa på ett tydligt bakomliggande syfte – dagens talanger är på jakt efter mening i allt de gör och vill känna att de kan stå för sin arbetsgivares verksamhet och värderingar, säger Sighsten Dahl, specialist på arbetsgivarimage på Universum.

Även H&M, spelföretaget Dice och Spotify återkommer på flera listor och SVT är en drömarbetsgivare för tillfrågade inom såväl Data/IT som samhällsvetare.

Tidigare år har Sweco knipit medalj inom flera kategorier, men i år hamnar teknikkonsultföretaget precis utanför pallen hos både civilingenjörer och högskoleingenjörer.

- Vi ser även att vissa branscher tappar rätt mycket i popularitet jämfört med förra året. Bankerna och de stora revisionsföretagen tappar bland ekonomerna, medan byggbranschen och energibranschen tappar bland ingenjörerna, säger Sighsten Dahl.

Om unga yrkesverksamma får välja, tio i topp:
 

Civilingenjör:Högskoleing.:Data/IT:Samhällsvetare:
1. Google1. ÅF1. Google1. FN
2. ÅF2. Google2. Spotify2. UD
3. Ikea3. Ikea3. Microsoft3. Google
4. Sweco4. Sweco4. Apple4. Sida
5. Spotify5. Skanska5. Ikea5. Regeringskansliet
6. SP Sveriges
Tekniska Forskn.inst.
6. Volvo Group6. Valve6. Ikea
7. Volvo Cars7. Volvo Cars7. Dice7. SVT
8. Volvo Group8. Saab Defence8. H&M8. Röda korset
9. ABB9. WSP9. SVT9. Amnesty International
10. Ericsson10. Spotify10. Ericsson10. Stockholms stad

 

 

 

 

 

 

Om undersökningen

PR-byrån Universum arbetar med arbetsgivarimage, eller employer branding. De genomför sin karriärsbarometer, där yrkesverksamma akademiker under 40 år får ranka sina drömarbetsgivare.  

Vid årets undersökning tillfrågades 35 189 yrkesverksamma akademiker med examen från 32 högskolor och universitet, med ett till åtta års arbetslivserfarenhet, under perioden oktober 2014 och augusti 2015.

Se listorna i sin helhet här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Minister kallar på parterna – för få etableringsjobb

Att antalet etableringsjobb är så få får arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) att kalla till sig parterna.
– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder, säger han.
Sandra Lund Publicerad 26 november 2025, kl 10:05
Arbetsmarknadsminister Johan Britz i kostym visar på något litet mellan tumme och pekfinger.
Parterna behöver lägga in en "andra växel" när det kommer till etableringsjobben, anser arbetsmarknadsminister Johan Britz (L). Foto: Henrik Montgomery/TT

Som Kollega nyligen kunde berätta har det bara blivit 84 etableringsjobb fram till och med oktober i år. 

 

Då har anställningsformen funnits i nästan två år, den som skulle få bukt på arbetslösheten för långtidsarbetslösa och nyanlända. Reformen har förhandlats under flera år år, framför allt mellan LO, Svenskt näringsliv och Unionen. 

Men även staten som står för den stora delen av finansieringen. 

 

Men nu börjar den sistnämnda tröttna. 

Johan Britz: "Lägg i andra växel"

Arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) kallar nu till sig parterna, enligt TT. De behöver, enligt honom ”lägga i en andra växel”. 

– Etableringsjobben behöver bli fler, annars behöver vi tänka om och satsa på andra åtgärder. De volymer vi ser är helt otillräckliga för att etableringsjobben ska vara en del i att bryta långtidsarbetslösheten – inte minst hos många utrikes födda, säger han i en kommentar till TT.