Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Integration - en facklig fråga

Hur kan förbunden inom TCO, LO och Saco bidra till en snabbare integration på arbetsmarknaden? På onsdagen samlades ett 70-tal representanter från organisationerna på Mångkulturellt Centrum i Fittja för att hitta lösningar på frågan.
Publicerad
Hanna Thorselius
Unionens ordförande Cecilia Falhberg och första vice ordförande Peter Hellberg. Hanna Thorselius

Tillsammans har de tre organisationerna, TCO, LO och Saco, uppskattningsvis en halv miljon utlandsfödda medlemmar. På onsdagen slog de fast att integration är en facklig fråga.

– Jag tror det är viktigt att lyfta fram att det finns en ekonomisk vinning med mångfald på arbetsplatser. Att det är bra för arbetsplatser med mångfald, precis som det är bra med en jämn könsfördelning, säger Unionens 1:e vice ordförande Peter Hellberg som var på plats.

Olof Åslund, generaldirektör på IFAU, Institutet för arbetsmarknads-och utbildningspolitisk utvärdering, beskriver situationen för personer som invandrat till Sverige som problematisk. Trots att det alltid förekommit arbetskraftsinvandring finns fördomar och attityder som gör det svårt för personer som invandrat att komma in på arbetsmarknaden.

– Vi har starka bevis på att det förekommer diskriminering på svensk arbetsmarknad, säger Olof Åslund.

Diskrimineringen förekommer i alla led, till exempel är invandrade personer underrepresenterade i chefspositioner. Däremot tenderar chefer som själva invandrat anställa medarbetare med invandrarbakgrund, i större utsträckning än chefer som är födda i Sverige. Troligtvis skulle fler invandrade chefer kunna bidra till att höja sysselsättningen i grupper som nu har svårt att komma in på arbetsmarknaden, resonerade Olof Åslund.

– Unionen arbetar mot diskriminering på flera sätt, vi får in diskrimineringsfall direkt till Unionen som vi företräder. Vi arbetar också med attitydförändringar genom bland annat seminarier, men det krävs hårt arbete, säger Unionens ordförande Cecilia Fahlberg.


Hanna Thorselius
hanna.thorselius@kollega.se

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.