Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Flertalet i nya jobb efter Astraflytt

Tre år efter att Astra Zeneca lade ner verksamheten i Södertälje har majoriteten av de uppsagda nya jobb. Av de drygt 1 000 tjänstemän som sökte hjälp hos Trygghetsrådet har 85 procent en ny anställning. Nio procent har startat egna företag.
Linnea Andersson Publicerad 3 mars 2015, kl 16:37
Astra Zenecas skylt på tak.
Tre år efter nedläggning av Astra Zenecas forskningsverksamheten i Södertälje har 94 procent av de uppsagda tjänstemännen nya jobb. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Den andra februari 2012 meddelade Astra Zeneca sitt beslut att lägga ned forskningsverksamheten i Södertälje. Tre år senare har 94 procent av dem som tog hjälp av Trygghetsrådet (TRR) nytt jobb.

Av dem har i sin tur 71 procent fått tillsvidareanställningar medan 29 procent är visstidsanställda. Andelen som blivit tillsvidareanställda är något högre än genomsnittet i TRR:s statistik över anställningsformer 2013 på 67 procent.

På TRR tror man att en av framgångsfaktorerna varit att man informerade personalen tidigt samt att både HR, företagsledning och facket fick komma in tidigt i avvecklingsprocessen.

Många av de tidigare Astraanställda fick nya jobb inom offentlig sektor. Det är också en förklaring till att de som fick lika hög eller en högre lön var något lägre, 55 procent jämfört med 70 procent, än vad det brukar vara hos TRR.  

När beskedet om nedläggningen kom fanns farhågor om att många forskare med spetskompetens skulle flytta utomlands för att få jobb. Med facit i hand visade sig den oron vara onödig. Endast fyra procent, eller 43 personer, av de uppsagda tjänstemännen flyttade utomlands.  

Totalt har 1 028 tjänstemän från Astra Zeneca varit aktivt arbetssökande hos TRR. I slutet av december var 55 personer fortfarande aktivt arbetssökande med TRR:s stöd.

Trygghetsrådet

TRR Trygghetsrådet stöttar uppsagda tjänstemän, arbetsgivare och fackligt förtroendevalda inom privat sektor. Det är en icke vinstdrivande stiftelse som bildades 1974 och ägs av arbetsgivarförbunden inom Svenskt Näringsliv och fackförbunden inom PTK.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."