I slutet av september meddelade H&M att man årligen ska spara två miljarder kronor.
Och enligt ett pressmeddelande från klädjättens ledning ska nu 1 500 tjänster försvinna.
Bakgrunden till beslutet är enligt uppgift att klädjättens satsning på utveckling inom e-handel, appar och AI har blivit för kostsam.
– Man ska fokusera mer på våra kärnområden, har Robin Olofsson sagt till Kollega i en tidigare intervju.
De nära 3 500 anställda på H&M:s it-avdelning fick under onsdagen information om att organisationen ska bantas med 2 000 tjänster, inklusive konsultuppdrag.
600 tjänster flyttas utomlands
I och med det här så kommer H&M också flytta över 600 tjänster till andra länder, bland annat i Östeuropa.
– Det som kommer hända nu är att nästan alla inom it kommer att behöva söka om sina jobb. Vi har också runt 800 konsulter som får gå. Så vi i klubben uppskattar att dryg 2 500 anställda kommer att behöva söka om de 1 500 platser som blir kvar i Sverige, säger Robin Olofsson och fortsätter:
– Vi tycker det är för jävligt tråkigt för kollegorna och medarbetarna att de efter den stora neddragningen som gjordes 2020 ska behöva gå igenom det här igen. Och det har varit en tuff och påfrestande förhandling att komma fram till dagens besked. Men nu inriktar vi oss primärt på att finnas till för att stötta våra medlemmar genom den här processen.