Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Julias sjukdom sänkte Marias a-kassa

Maria Bollvik vårdade sin sjuka dotter, och fick betydligt lägre a-kassa på grund av det när hon sedan blev arbetslös. Så slår de nya a-kassereglerna som gäller från årsskiftet.
Men Maria blev arbetslös i november i fjol. Ändå drabbas hon av de nya reglerna.
Carita Portuondo Andersson Publicerad 1 juni 2007, kl 00:00

Tidigare berättade vi om Anna-Lena Carlsson, som får lägre a-kassa på grund av att hennes reumatism gjort att hon varit delvis sjukskriven. Maria Bollvik är ett liknande fall, men den här gången handlar det om vård av sjukt barn, vab.

Maria och hennes man har en son och en dotter, och visserligen har åttaårige Viktor astma och är allergisk, men det är ingenting mot lillasyster Julias sjukdomshistoria.
Julia är idag sex år. Hon går i skola, är infektionskänslig och får sprutor med gammaglobulin var fjortonde dag för att hon ska klara sig bättre i denna bakteriefyllda värld. Nu klarar hon sig ganska bra, men det har varit mycket värre.

De ständiga bihåleinflammationerna som hon aldrig blev frisk ifrån visade sig bero på en immunbristsjukdom. Att vara hemma med sjuka barn är normalt i småbarnsförälderns liv, men för Marias del blev det mycket oftare. Förra året gick Julia på läkarens inrådan på dagis tre timmar om dagen, efter att ha varit hemma på heltid hösten 2005. Maria tyckte inte att hon hade något att välja på.
- Det var hennes existens det handlade om, säger Maria Bollvik.

Och så gjorde hon så som många kvinnor gör - stannar hemma mer än pappan. Ännu en kvinnofälla, funderar Maria.
- Ofta är det kvinnan som tjänar mindre, och så är hon hemma och vårdar sjuka barn eftersom det är hon som förlorar minst. Kvinnorna och barnen är alltid de som drabbas mest.

Under den här tiden jobbade Maria Bollvik som växeltelefonist hos WM-data, något som hon gjort i nästan tio år. Den senare delen hette dock arbetsgivaren Manpower eftersom VM-data outsourcat växeln. I början av förra året skulle den outsourcas ännu mer - till Dalarna, och Maria Bollvik blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

I ärlighetens namn ska sägas att hon fick ett erbjudande om ett nytt jobb inom Manpower, och under uppsägningstiden arbetade hon också där. Problemet var bara att det handlade om tre timmars pendling, och det fungerade inte för familjen.
Så, den 27 november gjorde Maria Bollvik sin sista arbetsdag. Den 28 november anmälde hon sig hos arbetsförmedlingen.

När detta skrivs har det gått ett halvår, och Maria har fått helt nya erfarenheter av livet. 250 nobbade jobbansökningar visade att det inte var så lätt att få nytt jobb - inte ens i Stockholm.
Och a-kassan visade sig inte vara den trygghet hon trodde. Den gav inte den ekonomiska tryggheten under omställningsperioden inför nytt arbete som hon hade räknat med.

De nya reglerna säger att det bara är arbete som ska räknas när a-kasseersättningen ska beräknas. Inte sjukdom eller vård av sjukt barn. (Tidigare var det den arbetslöses normalarbetstid som gällde när a-kasseersättningen skulle beräknas).
Den som är sjuk eller vårdar sjukt barn under hela kalendermånader kan dock räkna bort dessa månader, och förlorar därmed inte på samma sätt som de som är borta i kortare perioder eller på deltid.

För Maria Bollviks del handlar det om att hennes normalarbetstid på 40 timmar i a-kassans beräkningar blir 28. Att hennes heltidsinkomst på drygt 17000 kronor, vilket är ca 13000 netto i handen, blev ungefär hälften i a-kasseersättning: 6800 kronor efter skatt.
- Det är en enorm skillnad att plocka bort ur en människas liv, säger Maria Bollvik och fortsätter:
- Jag kan förstå att man måste strama upp vissa regler, men det här är inte rimligt!

Det är a-kassereglerna som gäller från januari 2007 som drabbar Maria Bollvik och andra i hennes situation.
Men de reglerna borde väl inte gälla Maria, som anmälde sig som arbetssökande den 28 november 2006?
Maria visar korrespondensen med a-kassan. Den 18 december kommer en kompletteringsbegäran om att hon ska skaffa ytterligare uppgifter från arbetsgivaren som visar hur mycket hon varit frånvarande. Och Maria jobbar på för att få uppgifterna.
- Problemet var att det var jultid och de som skulle skriva arbetsgivarintyget var lediga, och a-kassan fick jag heller inte tag på. Jag kom inte ens fram till telefonkön!

Rätt papper kom dock fram till slut, men då hade det blivit nytt år och nya regler. Och det är gällande rätt vid beslutstillfället som ska tillämpas, enligt a-kassan, som hänvisar till vedertagna rättsprinciper.
Det hade Maria Bollvik ingen aning om. Inte heller hade någon upplyst henne om det. Tvärtom, så hade a-kassan begärt att få in kompletteringarna till den 2 januari, alltså efter årsskiftet.
I slutet av januari, efter att a-kassan begärt kompletterande handlingar sammanlagt tre gånger, fick så Maria beslutet om att hennes normalarbetstid beräknats till 28 timmar. 
- Jag blev gråtfärdig och chockad över att bli behandlad på det här sättet. För oss är det oerhört kännbart, våra extraresurser har redan tagit slut eftersom Julia varit sjuk så mycket, säger Maria Bollvik.
I 23 år har hon arbetat och trott att om hon blev arbetslös skulle tryggheten finnas i a-kassan.
- Det är inte känt att vårt säkerhetssystem är så illa uppbyggt.

Det börjar bli dags att hämta Julia på skolan. Maria plockar ihop sina papper som hon haft med för att visa mig. A-kassans brev, den överklagan hon fick i väg när den värsta chocken lagt sig. Det har varit en ovanligt bra dag för Maria - först en anställningsintervju, sedan har hon fått möjlighet att berätta om det hon varit med om för mig som kan nå ut till många genom tidningen. För det handlar inte bara om henne själv, säger Maria Bollvik.
- Det här är ett problem som kommer att drabba så oändligt många människor, som av någon anledning inte varit 40 timmar i veckan på sin arbetsplats.

(Lön & Jobb nr 6-2007)

Fakta

A-kassan

  • A-kasseersättningen beräknas på den arbetstid och lön du haft under 12 månader innan du blev arbetslös, så kallad ramtid. Sjukpenning, ersättning för föräldraledighet eller vård av sjukt barn räknas inte in i den tiden.
  • Du som är sjuk eller föräldraledig hela kalendermånader får dock hoppa över dessa månader vid beräkning av ersättning och på så sätt förlänga ramtiden (det gäller också den som är sjukskriven ¾ tid eller halvtid om man av någon anledning inte lyckas uppfylla ett arbetsvillkor, det vill säga arbete minst 80 tim/mån).
A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.