Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Julkalender Lucka 10: Lockout & Blockad

Storstrejk 1909 vilket ståhej
Nu används den inte lika ofta nej
Det finns reserver om arbetsgivaren går på knockout
så att vi ska klara en lockout
Lina Björk Publicerad 10 december 2019, kl 09:30

Här har vi samlat alla luckor i Julkalendern

Lockout används normalt i samband med förhandlingar om nya avtal. Den är endast effektiv om arbetsgivarna är organiserade, men kan då snabbt bli omfattande eftersom den ofta berör alla anställda inom ett visst fackligt område. I och med att arbetstagare stängs av från arbete är det i stället fackförbundet som står för löneersättning till sina medlemmar.

Läs mer: Lockout - så funkar det

Kollegas julkalender

I Kollegas fackliga julkalender innehåller varje lucka ett fackligt begrepp, presenterat i form av ett julklappsrim. Du kan läsa mer om varje begrepp på Kollega.se

Strejk

Ersättning efter strejk – fråga för EU

Omkring 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar under förra årets pilotstrejk mot SAS. Nu vill Attunda tingsrätt att EU-domstolen ska avgöra om strejk är en extraordinär händelse och om resenärerna har rätt till kompensation.
David Österberg Publicerad 21 januari 2020, kl 15:54
Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT
Enligt SAS är det bekymmersamt att domstolar i olika EU-länder gör olika tolkningar av om strejk är en extraordinär händelse. Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

I slutet av april förra året inleddes den sju dagar långa pilotstrejken på SAS. Strejken lamslog SAS flygtrafik och 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar. Flygbolaget erbjöd resenärerna fria ombokningar, avbokningar och i vissa fall biljetter med andra flygbolag.

Däremot ville SAS inte betala någon kompensation eftersom strejken, enligt bolagets mening, var en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-regler behöver ett flygbolag inte kompensera resenärer om orsaken till en inställd flygning är en extraordinär händelse.

I början av hösten ansåg även Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att SAS inte behövde betala någon ersättning.

Läs mer: Drabbade resenärer förlorade mot SAS

En passagerare drev frågan vidare till Attunda tingsrätt. Tingsrätten har nu begärt ett förhandsavgörande av EU-domstolen om hur ”extraordinära omständigheter” ska tolkas. Enligt ett pressmeddelande från tingsrätten kommer utgången i målet att få prejudicerande betydelse för ett stort antal andra passagerare som begärt ersättning från SAS.

Attunda tingsrätt vill också veta om det spelar någon roll vilken inställning arbetsgivare och fack har haft till förlikningsförslag från medlare. I väntan på beslut från EU-domstolen är målet vilande.

Även företaget Airhelp, som hjälper flygresenärer att kräva ersättning från flygbolag, har meddelat att de ska driva ärendet i EU-domstolen.

I ett mejl till Kollega skriver Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, att de välkomnar en prövning i EU-domstolen och att frågan har stor principiell betydelse för flygbolag och konsumenter i hela EU. 

SAS anser också att det är bekymmersamt att domstolar i olika medlemsstater gör olika tolkningar av om en strejk är en extraordinär händelse. Om EU-domstolen kommer fram till att strejken inte var extraordinär kommer de passagerare som har rätt till det få kompensation.