Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Drabbade SAS-resenärer kan kräva stora belopp

Om du har drabbats av SAS-strejken har du stor chans att få kompensation för det, enligt familjeekonomen Sharon Lavie.
– Det kan handla om många tusenlappar, säger hon.
Anita Täpp Publicerad 30 april 2019, kl 12:17
Johan Nilsson/ TT
Inställda flyg på grund av strejk kan ge rätt till ersättning. Johan Nilsson/ TT

I går meddelade SAS att man har förlängt perioden för fria om- och avbokningar av biljetter på alla flyg som ännu inte har ställts in fram till den 5 maj.

På sin hemsida informerar också flygbolaget om att även om man som passagerare har rätt till ersättning vid ett inställt eller kraftigt försenat flyg, så gäller detta inte om det har orsakats av något som ligger utanför SAS faktiska kontroll.

Dit hör, förutom exempelvis dåligt väder och säkerhetsrisker, också strejk enligt flygbolaget.

Men att en strejk inte skulle ge rätt till ersättning är sannolikt helt fel, enligt Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank, som tidigare länge jobbat som konsumentvägledare på Konsumentverket.

– Enligt de lagar som reglerar drabbade passagerares rätt till ersättning vid inställda eller kraftigt försenade flyg finns bara undantag när det gäller extraordinära händelser som flygbolag inte kan kontrollera.

–Jag kan naturligtvis inte garantera att SAS-strejken ger rätt till ersättning, eftersom lagen också säger att varje fall ska bedömas individuellt. Men om jag ska ge min tolkning, och jag har då också stämt av med jurister på Konsumentverket, så är SAS-strejken något som båda parter kan påverka. Därför skulle den sannolikt inte heller anses vara något extraordinärt vid en rättslig prövning, vilket betyder att drabbade resenärer har rätt till ersättning.

Den åsikten grundar också Sharon Lavie på ett fall i EU-domstolen 2018 där drabbade passagerare ansågs ha rätt till ersättning på grund av inställda flyg till följd av en slags vild strejk, där alla anställda sjukskrivit sig.

– Inte ens i det fallet ansågs alltså strejken vara extraordinär och något som flygbolaget kunde påverka. Så om man nu har drabbats av SAS-strejken bör man absolut söka ersättning. För det kan handla om mycket pengar, säger hon.

Hur begär man ersättning?

– I första hand ska man vända sig till direkt till SAS. Men om man tycker det är svårt och osäkert att själv beräkna exempelvis hur lång flygsträckan är så finns ett jättebra verktyg på Konsumentverkets sida Hallå Konsument, där man kan använda sig av verktyget flygkalkylatorn och få jättebra hjälp av det. Där finns också en länk till det berörda flygbolagets reklamationssida, säger Sharon Lavie.

– Vill man inte använda flygkalkylatorn finns också en blankett på Hallå Konsument som använts i hela Europa som heter Flygpassagerares rättigheter, med reklamationsrätt både på svenska och engelska.

Om man inte svar från SAS inom sex veckor kan man vända sig till Hallå Konsument för att få hjälp att gå vidare, påpekar Sharon Lavie.

Hon önskar att fler använde sig av sin reklamationsrätt.

– I allmänhet tror jag många inte förstår hur mycket ersättning man kan ha rätt till. Om det exempelvis gäller en familj på fyra personer så kan det handla om minst 1000 euro, alltså i dagsläget över 10 000 svenska kronor.

Hur mycket ersättning har man rätt till?

– Det viktigaste, förutom rätten till ombokning eller återbetalning av biljetten, är ersättning för de extrakostnader man kan ha haft som för att man har kört till flygplatsen, betalt för parkering, haft utlägg för mat och dryck, behövt ta in på hotell och för att man slösat bort en arbetsdag eller semesterdag, säger Sharon Lavie.

Den maxsumma man kan kräva för utlägg, som beräknas enligt en resevaluta som används vid internationell handel, motsvarar i nuläget drygt 60 000 kronor.

Man kan dessutom ha rätt till kompensation beroende på flygsträckan och hur lång förseningen till destinationen blir, om sträckan är upp till 1500 kilometer och förseningen är minst två timmar. Då har du rätt till en ersättning på 250 euro. Som mest kan ersättningen bli 600 euro, för flygsträckor utanför EU som är längre än 3 500 kilometer.

Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/

 

 

Strejk

Avtal klart på Klarna − men inte med Unionen

Det blir ingen strejk på Klarna. Betaltjänstföretaget väljer nu att teckna kollektivavtal med flera fackförbund − men inte med Unionen.
– Det viktiga är att våra medlemmar får kollektivavtal på sin arbetsplats, säger förhandlingschef Martin Wästfelt.
Ola Rennstam Publicerad 4 november 2023, kl 10:43
Avtal och Klarna.
Klarna väljer efter påtryckning att teckna kollektivavtal, men inte med Unionen. Foto: Shutterstock, Simon Rehnström/SvD/TT

Strejken, som skulle brutit ut på Klarna på tisdag, är avblåst. Sent på fredagen accepterade parterna medlarnas bud och facken drog tillbaka de varslade stridsåtgärderna.

Överenskommelsen innebär att Klarna från och med årsskiftet kommer att vara medlemmar i BAO, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation. Det medför att företaget omfattas av kollektivavtal mellan BAO och Finansförbundet, Sveriges Ingenjörer och Akavia. Men inte Unionen, vars klubb på företaget har varit mest drivande i frågan om att få till kollektivavtal.

Konkret innebär det att Unionenmedlemmarna på Klarna nu kommer att byta till Finansförbundet.

− Det är klart att vi gärna hade sett att Klarna hade tecknat ett avtal där vi hade varit part så medlemmarna hade kunnat vara kvar i Unionen men så här är spelets regler. Men det är inte det avtalsförslag som vi lagt fram, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt.

Unionen: Kollektivavtalet en seger

Trots att Unionen inte får kollektivavtal med Klarna ser man utgången av konflikten som en seger.

Martin Wästfelt. Foto: Jessica Gow/TT.

− Det är absolut en seger eftersom hela striden har handlat om att få till kollektivavtal. Vi har drivit frågan i många år och det är underordnat vilket avtal det handlar om. Det viktiga är att våra medlemmar på Klarna får kollektivavtal på sin arbetsplats. Och det har vi uppnått nu.

− Vi har fått ett starkt stöd för att ta den här fajten, både av medlemmar och från andra förbund. Det känns jättestort att det här är klart. Det är inte ett litet motstånd som vi har brottat ner.

Unionen har jobbat med att få till ett kollektivavtal på Klarna i närmare åtta år. Parterna har suttit vid förhandlingsbordet sedan i våras men för två veckor sedan avslutade Unionen och Sveriges Ingenjörer förhandlingarna eftersom facken ansåg att man inte kom längre. Några dagar senare lade facken ett strejkvarsel. Flera andra fackförbund anslöt och varslade om sympatistrejk.

Hur ser ni på att Klarna väljer bort Unionen?

− En arbetsgivare måste få ha en uppfattning om var de har sin tillhörighet och det finns flera avtal som kan tillämpas på Klarna. Utifrån hur de driver sin verksamhet är det inte fel med bankavtalet. Vi gör inte anspråk på att finnas på det området och då blir detta en naturlig konsekvens.

Att medlemmar måste byta fackförbund förekommer då och då. Tidigare i år bytte till exempel anställda på Forex från Finansförbundet till Unionen.

− Vi har ordnade relationer med Finansförbundet och eftersom de har avtalsrätten kommer våra medlemmar att byta dit. Det är spelets regler, säger Martin Wästfelt.

Klarna: ”Vi kommer dra nytta av avtalet”

Från Klarna, som under de senaste veckorna lyft fram åtskilliga nackdelar med kollektivavtal för bolagets räkning, hörs nu helt andra tongångar.

Jag är glad att vi träffat ett avtal som kombinerar Klarnas snabbrörlighet med den svenska modellens tydlighet. Vårt fokus i förhandlingarna har varit att säkra operativ frihet, att fortsatt kunna fatta snabba beslut och fortsätta odla vår unika och framgångsrika kultur, som tusentals medarbetare uttryckt sin uppskattning för i veckan. Jag är övertygad om att vi kommer att dra nytta av det här avtalet och att Klarna kan bidra till att göra den svenska modellen starkare från insidan,” säger Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna, i en skriftlig kommentar.