Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

3 frågor och svar om strejk

Vad är en strejk? Måste jag strejka? Får jag lön när jag strejkar?
David Österberg Publicerad 17 maj 2019, kl 10:23
Burk med texten strejkkassa.
Unionen strejkkassa innehåller cirka 9 000 000 000 kronor. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

1. Vad är egentligen en strejk?

Om ditt fackförbund har bestämt att du ska tas ut i strejk innebär det att du inte ska jobba alls. Du måste lämna arbetsplatsen och lämna ifrån dig arbetsredskap som mobiltelefon och bärbar dator. Det är inte tillåtet att jobba hemifrån under en strejk.

2. Måste jag strejka?

Nja, det är inte olagligt att låta bli. Men att vägra kallas för strejkbryteri och kan leda till att du blir utesluten ur ditt fackförbund. Det beslutet fattar förbundsstyrelsen.

3. Får jag lön när jag strejkar?

Nej, inte från din arbetsgivare. Men om du är medlem i Unionen – eller blir det under varseltiden – får du konfliktersättning. Den baseras på din fasta bruttolön och motsvarar lönebortfallet efter skatt.

I Unionens strejkkassa finns ungefär nio miljarder kronor. Pengarna skulle räcka till att ta ut samtliga medlemmar i strejk i ungefär två veckor.

Strejk

Ersättning efter strejk – fråga för EU

Omkring 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar under förra årets pilotstrejk mot SAS. Nu vill Attunda tingsrätt att EU-domstolen ska avgöra om strejk är en extraordinär händelse och om resenärerna har rätt till kompensation.
David Österberg Publicerad 21 januari 2020, kl 15:54
Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT
Enligt SAS är det bekymmersamt att domstolar i olika EU-länder gör olika tolkningar av om strejk är en extraordinär händelse. Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

I slutet av april förra året inleddes den sju dagar långa pilotstrejken på SAS. Strejken lamslog SAS flygtrafik och 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar. Flygbolaget erbjöd resenärerna fria ombokningar, avbokningar och i vissa fall biljetter med andra flygbolag.

Däremot ville SAS inte betala någon kompensation eftersom strejken, enligt bolagets mening, var en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-regler behöver ett flygbolag inte kompensera resenärer om orsaken till en inställd flygning är en extraordinär händelse.

I början av hösten ansåg även Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att SAS inte behövde betala någon ersättning.

Läs mer: Drabbade resenärer förlorade mot SAS

En passagerare drev frågan vidare till Attunda tingsrätt. Tingsrätten har nu begärt ett förhandsavgörande av EU-domstolen om hur ”extraordinära omständigheter” ska tolkas. Enligt ett pressmeddelande från tingsrätten kommer utgången i målet att få prejudicerande betydelse för ett stort antal andra passagerare som begärt ersättning från SAS.

Attunda tingsrätt vill också veta om det spelar någon roll vilken inställning arbetsgivare och fack har haft till förlikningsförslag från medlare. I väntan på beslut från EU-domstolen är målet vilande.

Även företaget Airhelp, som hjälper flygresenärer att kräva ersättning från flygbolag, har meddelat att de ska driva ärendet i EU-domstolen.

I ett mejl till Kollega skriver Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, att de välkomnar en prövning i EU-domstolen och att frågan har stor principiell betydelse för flygbolag och konsumenter i hela EU. 

SAS anser också att det är bekymmersamt att domstolar i olika medlemsstater gör olika tolkningar av om en strejk är en extraordinär händelse. Om EU-domstolen kommer fram till att strejken inte var extraordinär kommer de passagerare som har rätt till det få kompensation.