Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Sök jobb på 140 tecken

Hur skulle du beskriva dig själv med några få ord? Sköter du korten rätt kan det innebära vägen till nytt jobb. Företag rekryterar allt oftare via twitter.
Lina Björk, Lina Jonsson Publicerad 17 maj 2013, kl 09:28

Egentligen är det inte din person i sig som ska marknadsföras, utan dina åsikter, värderingar och synpunkter. Allt som kan göra att du knyter kontakt med rätt personer och visar att du skulle vara en tillgång på just deras företag.

– Om du hittar ditt drömföretag, ta reda på vem som har inflytande över rekryteringen. Vill man ha en anställning så ska man se till att bli god vän med de personer som företaget följer. För det är personer de lyssnar på. Kommentera deras tweets och skapa en relation. Då blir du synlig, men lite i periferin, säger Marcus Zacco, grundare av Twittertips.se.

Undvik att skicka direkta jobbförfrågningar till företaget. De finns inte på twitter enbart för att rekrytera, utan för att själva synas, hitta intressanta diskussioner och knyta kontakter med andra företag.

– Förfrågan ska komma när du byggt upp ett förtroende och företaget vet vem du är. Det gäller att skapa en relation, lite som att få goda rekommendationer innan ansökningsbrevet kommer.

Börja med att profilera dig och din profil. Är du intresserad av säljjobb?  Kommentera intressanta hashtags och skapa egna, där du samlar branschfolk som kan vara dig till nytta. Det är bättre att vara smal än att marknadsföra sig själv som jobbsökare.

– Profilerar man sig som jobbsökare är det lätt att man samlas kring diskussioner kring att söka jobb med andra jobbsökare. Visst kan det vara bra för tips och råd, men jag skulle hellre använda min profil för att marknadsföra mig själv som en intressant person inom det område jag söker jobb inom. Det är det arbetsgivare är intresserad av. Att man kan bidra med något, säger Marcus Zacco.

Att rekrytera och söka jobb via twitter har många fördelar. Som jobbsökare har du möjlighet att synas över i stort sett hela världen. Arbetsgivare har inte garden uppe på samma sätt som om du skulle skicka ditt cv efter en jobbannons. Som rekryterare slipper du bli överöst av långa ansökningsbrev. Du lär känna personer genom deras åsikter och värderingar.

Men även om det är bra att börja konversationen med arbetsgivaren på twitter kan det vara en god idé att fortsätta den via andra sociala medier.

– Jag skulle försöka knyta upp arbetsgivaren till LinkedIn så att chefen ser att man är tillgänglig för jobb. Där kan du lägga ut ditt cv och tidigare jobberfarenheter, vilket är svårt att förmedla via twitter, säger Marcus Zacco.

Fakta

Knyt kontakt med rätt personer

Kommentera flitigt

Bygg upp ett förtroende innan du skickar en jobbförfrågan

Våga profilera dig smalt utifrån dina intressen

Kombinera med ett cv på LinkedIn

Lina Jonsson