Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så söker du jobb på Facebook

Rekryterare älskar Linkedin. Det sociala mediet för professionella relationer är en enda jättestor CV-databas, komplett med nätverk, referenser och allt. Men de som söker jobb verkar inte vara lika förtjusta i just det forumet – utan föredrar Facebook.
Gabriella Westberg Publicerad
Jeff Chiu/AP
Facebooks kommunikationsansvariga Malorie Lucich, th, demonstrerar tjänsten Facebook Graph Search, som än så länge bara finns på den engelskspråkiga versionen, på det sociala mediets huvudkontor i Menlo Park, Kalifornien. Jeff Chiu/AP

Enligt en amerikansk studie som publicerades nyligen föredrar 67 procent Facebook när de söker jobb via sociala medier. Lika många, fyra av tio, söker jobb på Twitter som på LinkedIn.

Bland rekryterarna är det spegelvänt – 94 procent använder LinkedIn, 66 procent Facebook och 52 procent Twitter. Drygt sju av tio rekryterare anger i undersökningen att de använder ”någon form av sociala medier” i sin jakt på de mest kompetenta kandidaterna.

Linkedin är utformat för att visa upp en professionell profil, vilket naturligtvis passar rekryterare, medan Facebook med 1,39 miljarder användare – fyra gånger så stort som LinkedIn - är där man är till vardags. Stökigare för rekryterare, med alla privata konversationer och bilder på långkok och kattungar men smidigt för jobbsökaren när det dyker upp en intressant platsannons i det egna flödet.

Så hur gör du dig attraktiv för rekryterare på Facebook? Dan Finnigan, VD för amerikanska rekryteringsbolaget Jobvite, som är specialiserat på rekrytering via sociala medier, ger till tidningen Forbes sina fyra bästa tips:

  1. Lägg in en kort resumé av dina jobberfarenheter i din Facebook-profil under ”Om”. Fyll i ”Jobb och utbildning” i panelen till vänster – och kom ihåg att markera din ”CV” som offentlig – så att eventuella rekryterare kan hitta till dig. Lista din nuvarande och tidigare arbetsgivare, vilka arbetsuppgifter du har och har haft och hur länge varje anställning varade. Kopiera din LinkedIn-profil till Facebook! Men håll det lite kortare, och lite informellare. Facebook är ändå inte i första hand ett forum för professionella relationer.
     
  2. Kategorisera dina vänner i privata och professionella vänner. Klicka på ”Vänner” så listas alla dina Facebook-kontakter. Till höger om var och en finns en ruta med rullgardin, där du väljer ”Lägg till på ännu en lista”. Då kan du skapa en ny vänkategori som kan heta ”Professionella kontakter”. Sedan går du igenom listan och markerar dina jobbkontakter som sådana.


    När du sedan uppdaterar din status nästa gång så väljer du med pilen i rutan ”Vänner” vilken vänkategori du vill ska se uppdateringen. På så sätt kan du styra vilka inlägg dina jobbkontakter kan se – och vilka de inte kan se.
     
  3. Var aktiv! Gör inlägg, gilla och kommentera andras. Var inte en ”fluktare” som bara tittar utan att lämna några spår. Berätta om vad du jobbar med just nu, om ett projekt du är nöjd med, berätta om företagets framgångar. Men våga vara lite lagom privat också i de inlägg du låter dina jobbkontakter se, rekryterare vill gärna kunna skapa sig en bild av dig som person. Och ingen vill ha en PR-maskin till vän, även om det är en professionell kontakt.
     
  4. Nätverka! Sök upp och bjud in de människor du skulle vilja ha kontakt med. Råkar du ha en engelsk version av Facebook kan du ha tjänsten ”Facebook Graph Search”, vilken låter dig söka på till exempel ”folk som jobbar på”…det företag du skulle vilja bli rekryterad till. (Tjänsten släpptes som betaversion 2013 och var inledningsvis ett samarbete med Microsofts sökmotor Bing.) Det är ännu oklart om eller när tjänsten kommer att göras tillgänglig för andra än den engelska versionen.


    Till dess, skicka vänförfrågan till människor du möter på seminarier, mingel och möten och rekryterare som är specialiserade på din bransch. Förklara vem du är och att du skulle vilja lägga till personen i ditt professionella nätverk på Facebook. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university