Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Så söker du jobb på Facebook

Rekryterare älskar Linkedin. Det sociala mediet för professionella relationer är en enda jättestor CV-databas, komplett med nätverk, referenser och allt. Men de som söker jobb verkar inte vara lika förtjusta i just det forumet – utan föredrar Facebook.
Gabriella Westberg Publicerad
Jeff Chiu/AP
Facebooks kommunikationsansvariga Malorie Lucich, th, demonstrerar tjänsten Facebook Graph Search, som än så länge bara finns på den engelskspråkiga versionen, på det sociala mediets huvudkontor i Menlo Park, Kalifornien. Jeff Chiu/AP

Enligt en amerikansk studie som publicerades nyligen föredrar 67 procent Facebook när de söker jobb via sociala medier. Lika många, fyra av tio, söker jobb på Twitter som på LinkedIn.

Bland rekryterarna är det spegelvänt – 94 procent använder LinkedIn, 66 procent Facebook och 52 procent Twitter. Drygt sju av tio rekryterare anger i undersökningen att de använder ”någon form av sociala medier” i sin jakt på de mest kompetenta kandidaterna.

Linkedin är utformat för att visa upp en professionell profil, vilket naturligtvis passar rekryterare, medan Facebook med 1,39 miljarder användare – fyra gånger så stort som LinkedIn - är där man är till vardags. Stökigare för rekryterare, med alla privata konversationer och bilder på långkok och kattungar men smidigt för jobbsökaren när det dyker upp en intressant platsannons i det egna flödet.

Så hur gör du dig attraktiv för rekryterare på Facebook? Dan Finnigan, VD för amerikanska rekryteringsbolaget Jobvite, som är specialiserat på rekrytering via sociala medier, ger till tidningen Forbes sina fyra bästa tips:

  1. Lägg in en kort resumé av dina jobberfarenheter i din Facebook-profil under ”Om”. Fyll i ”Jobb och utbildning” i panelen till vänster – och kom ihåg att markera din ”CV” som offentlig – så att eventuella rekryterare kan hitta till dig. Lista din nuvarande och tidigare arbetsgivare, vilka arbetsuppgifter du har och har haft och hur länge varje anställning varade. Kopiera din LinkedIn-profil till Facebook! Men håll det lite kortare, och lite informellare. Facebook är ändå inte i första hand ett forum för professionella relationer.
     
  2. Kategorisera dina vänner i privata och professionella vänner. Klicka på ”Vänner” så listas alla dina Facebook-kontakter. Till höger om var och en finns en ruta med rullgardin, där du väljer ”Lägg till på ännu en lista”. Då kan du skapa en ny vänkategori som kan heta ”Professionella kontakter”. Sedan går du igenom listan och markerar dina jobbkontakter som sådana.


    När du sedan uppdaterar din status nästa gång så väljer du med pilen i rutan ”Vänner” vilken vänkategori du vill ska se uppdateringen. På så sätt kan du styra vilka inlägg dina jobbkontakter kan se – och vilka de inte kan se.
     
  3. Var aktiv! Gör inlägg, gilla och kommentera andras. Var inte en ”fluktare” som bara tittar utan att lämna några spår. Berätta om vad du jobbar med just nu, om ett projekt du är nöjd med, berätta om företagets framgångar. Men våga vara lite lagom privat också i de inlägg du låter dina jobbkontakter se, rekryterare vill gärna kunna skapa sig en bild av dig som person. Och ingen vill ha en PR-maskin till vän, även om det är en professionell kontakt.
     
  4. Nätverka! Sök upp och bjud in de människor du skulle vilja ha kontakt med. Råkar du ha en engelsk version av Facebook kan du ha tjänsten ”Facebook Graph Search”, vilken låter dig söka på till exempel ”folk som jobbar på”…det företag du skulle vilja bli rekryterad till. (Tjänsten släpptes som betaversion 2013 och var inledningsvis ett samarbete med Microsofts sökmotor Bing.) Det är ännu oklart om eller när tjänsten kommer att göras tillgänglig för andra än den engelska versionen.


    Till dess, skicka vänförfrågan till människor du möter på seminarier, mingel och möten och rekryterare som är specialiserade på din bransch. Förklara vem du är och att du skulle vilja lägga till personen i ditt professionella nätverk på Facebook. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Arbetsprov, tester – och total tystnad

Eleonor Björch Lowe lade många timmar på intervjuer och tester, och två dagar på ett arbetsprov. Sedan hörde hon ingenting. Hennes fall är inte unikt. Hur mycket ska en arbetssökande stå ut med?
Publicerad 30 oktober 2025, kl 06:03
Allt fler jobbsökare vittnar om långa rekryteringsprocesser utan återkoppling – 'Jag kände mig utnyttjad'. Illustration av ett sportlopp där huvudpersonen får se någon annan ta emot medalj.
Allt fler jobbsökare vittnar om långa rekryteringsprocesser med tester och arbetsprov – utan återkoppling. Läs Eleonors och Henriks berättelser om hur det känns att bli utnyttjad i jakten på ett jobb. Illustration: Mattias Käll.

Eleonor Björch Lowe hade en pirrig känsla i magen. Hon hade sökt ett spännande jobb i mediebranschen som hon verkligen ville ha, och företaget verkade gilla henne.

– De var jättenöjda efter första intervjun och ville gå vidare med mig. Det skulle först bli personlighetstest, IQ-test och sedan intervju med en högre chef. Och det var ju inga konstigheter, säger Eleonor Björch Lowe.

Processen rullade på, hon kände att hon verkligen hade en chans att få det här jobbet. Förlaget meddelade att de valt ut några få kandidater som skulle få göra ett arbetsprov i form av förslag på tre produkter som bolaget skulle kunna sälja.

– Det var ju en hel del jobb med att kolla marknaden för de här idéerna, hitta potentiella personer som kunde producera och kolla trender utomlands. Det krävdes mycket research och jag ägnade hela två arbetsdagar åt förberedelserna, dessutom under min semester.

Två veckor utan svar efter anställningsintervju

Eleonor Björch Lowe, kritisk till hur företag hanterar kandidater i rekryteringsprocesser.
Eleonor Björch Lowe. Foto: Privat.

Powerpointpresentationen, komplett med marknadsundersökning och allt, gick fint. Eleonor Björch Lowe upplevde att hon hade presterat sitt absolut bästa, cheferna var också nöjda och bad slutligen om referenser som de ringde upp och hade långa samtal med. Sedan hände … ingenting. 
Två veckor gick utan ett pip.

– Det kändes ju rätt konstigt så till slut skickade jag ett mejl, skrev lite glatt att jag var nyfiken på hur det gick.

Svaret som kom några dagar senare från en av cheferna blev en chock. ”Jag är jätteledsen att behöva meddela dig det här, men vi kommer inte tillsätta den här tjänsten.” Men han skrev även att om de hade gjort det, skulle Eleonor Björch Lowe ha fått jobbet. ”Vi var jättenöjda med allting.”

– Jag trodde att han skojade. Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något. Hade de åtminstone sagt att det var ett plötsligt beslut om nedskärningar, eller att jag var en av två slutkandidater och att den andra fick jobbet, så hade jag ju kunnat förstå. Men jag fick ingen förklaring.

Jag förstår inte hur man kan låta folk gå igenom en så lång process och sedan bara säga att det inte blir något

En SEO-specialist (expert på sökordsoptimering) som vi kan kalla Henrik har en liknande upplevelse. Han blev kontaktad av ett företag som tyckte att han skulle passa perfekt hos dem. Kul att testa något nytt, tänkte Henrik.

Först blev det intervju, sedan ett mejl med tio djupgående frågor om hans arbetsprocesser och tidigare erfarenheter. Henrik svarade noggrant.

– Kort efter kom ytterligare tolv frågor som var ännu mer detaljerade, denna gång om Metaannonsering, målgruppsegmentering, kampanjuppföljning, konverteringsdrivande material och ett logiktest. Jag presterade nästan felfritt, berättar Henrik.

När arbetsprov blir obetalt arbete

Slutligen blev han kallad till en andra intervju, där attityden från arbetsgivaren var lite mer nonchalant. Frågorna haglade: ”Om jag ska köpa vårt företagsnamn i Google Sök, hur mycket får jag betala? Hur funkar egentligen budgivningen i Google Ads? Hur hade du ökat klicken i våra nyhetsbrev? Hur ser man vilken målgrupp som klickar var i ett nyhetsbrev?”

Henrik gjorde återigen sitt allra bästa och lite senare hörde företaget av sig och meddelade att de hade gått vidare med andra kandidater. Sådant händer, resonerade Henrik. Däremot efterlyste han feedback, men trots flera påstötningar fick han aldrig något svar på varför han ratats.

– Jag fattar att man inte kan ge feedback till alla som söker ett jobb. Men det var ju de som hörde av sig till mig! Lägger man då lägger ner timmar på långa tester och djupgående frågor borde man väl åtminstone få ett svar?

Han lämnades med en känsla av tomhet: ”Vad gör jag som inte duger? Hur undviker jag att göra samma misstag igen?”

– Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb. Men i dag jobbar jag på ett företag där rekryteringsprocessen var jättesmidig och där jag kände mig både sedd och uppskattad.

Jag kände mig utnyttjad efter den andra intervjun och tappade lusten att söka fler jobb

Eleonor Björch Lowe å sin sida,blev förbannad. Även hon kände sig utnyttjad.

– Jag gav dem alla de här idéerna, all min research. Jag säger inte att de tänkte stjäla mina idéer, men det var så det kändes.

Hon mejlade företaget och uttryckte sin besvikelse över hanteringen, och fick ett snorkigt svar från HR som menade att man inte kunde förvänta sig att få ett jobb bara för att man sökt det.

– Men det handlade ju inte om det, vilket jag också svarade dem. Utan om att jag lägger ner så mycket tid, lämnar mina referenser och sedan hör man ingenting förrän man själv kontaktar dem – det är så otroligt dåligt skött. Jag skickade faktiskt en faktura för 16 timmars arbetstid. Förväntade mig inte alls att de skulle betala, det var mest för att markera. Men de betalade.

Lärdomarna tog hon med sig till sitt nuvarande jobb på tidningsförlaget Aller Media, där hon själv har ett visst rekryteringsansvar. Då påminns hon om vikten av att visa respekt för arbetssökande och den tid de lägger ner.

– Man kan inte svara alla som söker personligen, men ett automatiserat mejl är bättre än inget alls. Viktigast av allt är att vara tydlig från början med hur rekryteringsprocessen går till, och att höra av sig även om det är för att meddela att man ännu inte har något besked.

Text: Pernilla Fredholm.