Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Rekryterar med hjälp av fansen

Hur hittar man den perfekta styrelseledamoten? I stället för att gå via de vanliga kanalerna och rekrytera ledamöter med erfarenhet från andra styrelser, väljer spelföretaget Paradox Interactive att be sina miljontals spelare om hjälp via livestreaming-plattformen Twitch.
Gabriella Westberg Publicerad
Skärmdump
Spelbolaget Paradox Interactive låter spelarna vara med i rekryteringen av styrelseledamot genom en livestream på plattformen Twitch. Skärmdump

Under tisdagen kommer företagets vd Fredrik Wester i ett livestreamat så kallat multiplayer stream på Twitch uppmana sina följare att tycka till om kravprofilen, föreslå kandidater och ge förslag på frågor att ställa i intervjuerna med kandidaterna. 

- Vi ber communityt om hjälp i många andra sammanhang, i utvecklingen av våra spel till exempel. Vi har i dag omkring 3,5 miljoner registrerade användare i vårt forum, så du förstår att det är intressant att låta dem vara med i den här processen. Nu vill vi inkludera kandidater som finns utanför de kanaler man vanligen utgår ifrån. Paradox är ett kulturdrivet företag och vi vill ha en styrelse som kan representera vårt community, säger Håkan Sjunnesson, ordförande i Paradox Interactives styrelse.

Rekryteringen innebär en utökning av styrelsen med en plats, som redan består av fem ordinarie ledamöter, fyra män och en kvinna.

- Vi jobbar med Women Executive Search i den här rekryteringen för att de är duktiga på att få inklusion i processen, så att vi når alla relevanta kandidater. Vi vill gärna bredda mångfalden i styrelsen, och ser gärna en kvinna med en annan bakgrund än den övriga styrelsen.

Utöver efterlysningen på Twitch annonserar företaget efter den sjätte styrelseledamoten på sin egen hemsida, där en ganska omfattande kravprofil redan formulerats.

- Vi får se vad vi får för förslag. Fansen har sina perspektiv, vi får se om det går att få in andra förslag i kravprofilen än de vi redan har tagit fram. Det ska bli spännande att se.

Över 40 procent av företagets marknad finns i Nordamerika. Måste det vara en svensk kandidat?

- Huvuddelen av våra fans finns inte i Sverige, men jag är osäker på om vi är redo att ta in en amerikansk ledamot, utifrån praktiska hänsyn.

Paradox Interactive står bakom spel som Pillars of Eternity, Europa Universalis, Hearts of Iron, Penumbra, Magicka med flera. Företaget har i dag omkring 200 anställda och omsätter 385 miljoner kronor.

- Vi letar hela tiden efter utvecklare, men nyanställer även på marknadssidan, producenter. Men det som är svårt att få tag på här i Stockholm är utvecklare.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university