Viktigast för dem som blivit kallade till en intervju var att få chansen att visa sin kompetens, vilket endast hälften av de berörda upplevde att de hade fått.
Andra faktorer de lyfte fram var att kommunikationen med arbetsgivaren ska fungera bra, att man har insyn i hur rekryteringsprocessen går till, att det går snabbt mellan ansökan och återkoppling och att man får en bra respons när processen avslutats.
Inte heller på de områdena hade förväntningarna infriats. Störst differens mellan förväntningar och upplevelse gäller återkoppling efter att processen avslutats. I det fallet uppgav 83 procent att det var en viktig faktor medan endast 61 procent tyckte att arbetsgivaren hade levt upp till den förväntningen.
Nio av tio uppgav att den respons och återkoppling de fått under en rekryteringsprocess har påverkat deras syn på arbetsgivaren. Och två av tre kommer inte att söka jobb igen hos en arbetsgivare som inte lyckades leva upp till förväntningarna på hur en bra arbetsgivare ska sköta sin rekrytering.
Undersökningen, gjord av YouGov, baseras på intervjuer med 1 000 män och kvinnor mellan 25 och 64 år under oktober i år. 95 procent av de intervjuade var tjänstemän.