Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Fler söker fakta än jobb på internet

Hälften av alla arbetslösa använder internet dagligen för att söka jobb. Men annars används nätet mest till att söka fakta, hitta adresser och kolla tidtabeller. Det visar årets rapport över Svenskarna och internet, som också ger en bild av att oron för övervakning och integritetskränkningar ökat igen.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Bland de arbetslösa har 95 procent sökt jobb med hjälp av internet åtminstone en gång och 86 procent gör det på veckobasis. Colourbox

Sverige ligger i topp i listan över de länder i världen där internet används flitigast. Nio av tio har tillgång till både internet och dator i Sverige. I åldersgrupperna mellan 12 till 55 år använder nästan alla internet, visar året rapport över Svenskarna och internet som ges ut av Stiftelsen för internetinfrastruktur.

Ändå är det närmare en miljon i Sverige som inte är inne på nätet regelbundet, framförallt av ointresse, men också för att det anses för svårt, för dyrt eller på grund av handikapp.

Nio av tio av de som använder internet gör det för att söka fakta, kolla adresser eller tidtabeller. Att slå upp ord, jämföra priser, hitta information om hobby, resor, hälsa, kultur eller vetenskap är också vanligt, men däremot inte att söka jobb på nätet. Bara runt trettio procent av alla internetanvändare uppger att de använder nätet till det ändamålet.

Bland de arbetslösa har dock 95 procent sökt jobb med hjälp av internet åtminstone en gång och 86 procent gör det på veckobasis. 49 procent av de arbetslösa använder internet dagligen för att hitta nytt arbete.

För 14 år sedan var oron över att internet skulle medföra ökad övervakning och kontroll utbredd. Två av tre som använde internet upplevde att nätet underlättade övervakningen. För tre år sedan var den oron mer eller mindre bortblåst (10 procent) för att nu ha ökat igen.

I dag är mer än var fjärde bekymrad över att företag som Facebook och Google inkräktar på deras personliga integritet och var femte (19%) oroas över att myndigheterna gör detsamma.  41 procent anser att oron för integritetsintrång är berättigad och 16 procent svarade att det inte längre finns någon integritet och att de har accepterat det.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university