
Visst är det lätt att fastna i floskler. Men när arbetsgivaren sitter med ditt och andras cv:n är det troligtvis inte det faktum att du kan hålla många bollar i luften, som kommer att ge dig jobbet.
Karriärnätverket Linkedin har sammanställt en lista på de ord som använts mest i nätverkets profiler 2013. Toppar gör ordet ansvarsfull, strax före strategisk och kreativ. Många anser sig också vara effektiva, tålmodiga och organiserade enligt sammanställningen. Lite förvånande är kanske att ordet expert kommer på sjätte plats.
Kollega frågade Unionens coacher vad man ska tänka på i sitt cv och personliga brev, för att särskilja sig från mängden.
Annica Ollerstam, coach Sydväst:
- Det är mest i det personliga brevet som du kan göra skillnad eftersom cv:et är lite av en standardisering. Brevet ska utgå från två frågor: Vad kan du bidra med och varför vill du bli en del av organisationen?
- Skriv intresseväckande rubriker, plocka upp nyckelord som arbetsgivaren söker efter. Om han eller hon sitter med tio brev och cv:n framför sig så måste du väcka intresse redan i början av texten. Börja hellre texten med rubriken: Ambitiös ingenjör, än Hej.
Beskriv hur du jobbar i verkligheten och ur riktiga erfarenheter. Exempelvis: Jag har en förmåga att tänka i processer.
Andreas Damberg, coach, Småland:
- Först och främst ska du läsa igenom annonsen och titta vad arbetsgivaren söker efter. Jag brukar likna cv:t och det personliga brevet med att köpa en tv. När du ska bestämma dig för vilken tv du ska ha så läser du först produktbeskrivningen, där ska det framgå varför just den tv:n är rätt för dig. Därefter kommer förmodligen en duktig säljare som kan beskriva mer i detalj och få dig intresserad.
Om det står samma sak på alla apparater kommer du inte välja någon av dem, för du kommer inte förstå varför just de är de rätta. I ett standardisererat cv med en massa floskler får arbetsgivaren inte någon bild av vilka styrkor du har.
Johan Bergsström, coach i Västerbotten:
- Om jag skulle möta en person som har använt mycket klyschor i sitt cv skulle jag ställa frågan: Vad är det egentligen du vill säga med det här? Det är lätt att drabbas av adjektivsjuka, men det är mycket bättre att försöka hitta exempel på när du får användning av att vara exempelvis kreativ eller organiserad. Ta upp händelser då du fått visa prov att vara ansvarsfull, strategisk eller driven.
Fakta
Mest använda ordet i Linkedins profiler 2013:
1. Ansvarsfull
2. Strategisk
3. Kreativ
4. Effektiv
5. Tålmodig
6. Expert
7. Organiserad
8. Driven
9. Innovativ
10. Analytisk