Hoppa till huvudinnehåll
Politik

"Rikta utbildningsinsatser till yrkesverksamma"

För att uppnå hög sysselsättning, låg arbetslöshet och minskade klyftor bör system för livslångt lärande riktas till de som har arbete – och inte bara de som står längst ifrån arbetsmarknaden, enligt framtidsministerns analysgrupp. Bra, tycker Martin Linder, som dock är skeptisk till att förslaget även inkluderar en översyn av las.
Gabriella Westberg Publicerad
Kursdeltagare.
Yrkesverksamma över 30 år bör få råd och stöd att se sina kompetenser och möjliga utvecklingsvägar, för att underlätta rörlighet på arbetsmarknaden och förebygga ett mer akut omställningsbehov, menar framtidsministerns analysgrupp. Foto: Colourbox

Analysgruppen för arbetet i framtiden är en av tre som framtidsminister Kristina Persson inrättat för att bistå kansliet med strategi och analyser – med siktet längre bort än nästa mandatperiod. (De andra två är Grön omställning och konkurrenskraft samt Global samverkan.) I dag presenterar gruppen sin första delrapport.

- Ett livslångt lärande på riktigt, för alla, är en av de viktigaste investeringar som regeringen kan göra för att säkerställa individens, näringslivets och samhällets fortsatta utveckling. Särskilt eftersom digitalisering, globalisering och migration innebär stora förändringar av vilken kompetens som efterfrågas från tid till annan. Nu är det viktigare än någonsin att rusta människor för ett föränderligt arbetsliv, säger Annelie Nordström, ordförande för analysgruppen och för fackförbundet Kommunal.

Arbete i framtiden lämnar ett antal förslag på reformer utifrån två perspektiv: åtgärder som behöver vidtas i nuvarande strukturer och ett nytt system för  kontinuerlig kompetensutveckling.

De utbildningar som finns för vuxna (som yrkesvux, YH-skola och högskola) behöver anpassas bättre efter yrkesverksammas behov. Utbudet av utbildningar bör vara relevant för yrkesverksamma i såväl utformning och inriktning och människor med yrkeserfarenhet måste ges bättre förutsättningar att få tillträde till utbildningarna. Det gäller reformer i nuvarande strukturer, enligt förslaget.

Det nya system som gruppen anser bör byggas består av olika former av studievägledning, däribland en stödfunktion för yrkesaktiva som fyllt 30 år, som oberoende av arbetsgivaren ska kunna ge enskilda arbetstagare råd och stöd att se sina kompetenser och möjliga utvecklingsvägar. Därutöver föreslås en kompetensförsäkring, för att ge ekonomiska förutsättningar att plugga även för enskilda som står mitt i livet, kanske med familjer att försörja och lån att betala.

Till vissa delar liknar analysgruppens förslag det omställningsavtal som Unionen genom PTK förhandlade om med Svenskt Näringsliv fram till slutet av sommaren. Då var det parterna på tjänstemannaområdet som förhandlade och det föll till slut på lagen om anställningsskydd, las, som arbetsgivarna ville få in men vissa av facken inom PTK avvisade. 

Utifrån ett fackligt perspektiv är det mest kontroversiella med analysgruppens förslag att man också här valt att inkludera en uppmaning att se över las.

TCO:s före detta ordförande Sture Nordh var inbjuden för att kommentera förslagen i rapporten, när den presenterades vid en konferens i Rosenbad på förmiddagen. Han varnade för att ha ett alltför högt förtroende för vad parterna kan åstadkomma. Parternas roll är att lösa problem inom sina respektive branscher, påminde han, snarare än att ta ett bredare samhällsansvar. Ändå, eller just därför, menade han att analysgruppen borde ha lämnat las utanför.

- Backa där! Låt parterna sköta anställningstryggheten.

Även Martin Linder, Unionens förbundsordförande, var kritisk till att gruppen inkluderat las i reformförslaget, som han i övrigt berömde: ”den hade vi nästan kunnat skriva själva”.

- Det vore olyckligt om en statlig utredning om livslångt lärande skulle lyfta in reglering av anställningstryggheten, sa han.

Martin Linder ifrågasatte också analysgruppens förslag att skapa en ny supermyndighet för kompetensutveckling i arbetslivet. Olika grupper ställs då lätt emot varandra, menar han.

- En hyfsat välavlönad ingenjör behöver också få stöd till kompetensutveckling. Hur ska det inte ställas emot det lågavlönade kassabiträdets behov? Det är bättre att det ansvaret ligger på partsnivå. Jag tror att man bör tänka efter ett varv till där.

Mer positiv var han till förslaget om att införa en kompetensförsäkring och en utvecklad vägledning, som han själv hade haft nytta av, för några år sedan.

- När jag hade jobbat på Volvo i 15 år, varav en hel del fackligt, tänkte jag: ”Vad ska jag bli när jag blir stor?” Jag ville se över hur min position skulle se ut på dagens men också morgondagens arbetsmarknad. Mitt cv var inte så imponerande vad gäller akademisk utbildning, jag hade tre års gymnasiekompetens. Men också småbarn och lån på radhuset. Hur skulle jag gå till väga? Jag hittade ingen vägledning och ingen utbildning där man tog hänsyn till vad jag lärt mig på 15 år i yrkeslivet. Tack och lov hade jag en generös arbetsgivare som bekostade två års kompetensutveckling på IHM, sa Martin Linder.

Jätteutredning eller flera små?

Analysgruppen arbetet i framtiden hoppas att förslagen i den första delrapporten som presenterades i dag ska ses som ”ett mycket utförligt direktiv” till en statlig utredning. 

Men när rapporten presenterades hördes flera kritiska röster till att en så stor fråga skulle hanteras i en enda jätteutredning.

- Det får inte ta tio år att komma fram till något. Vi behöver en lösning på de här frågorna nu och kan inte vänta på en framtida utredning, sa Martin Linder, Unionen.

- En så stor utredning tar flera år. Samtidigt pågår verkligheten. Att tillsätta en jätteutredning är fel metod. Snarare behöver vi gneta och vrida i alla system, sa Amelie von Zweigbergk, Teknikföretagen (fd statssekreterare på Utbildningsdepartementet).

- Det viktiga är inte att alla frågor löses på en gång, men att det byggs en struktur, en grund. Tala inte om utredningen med stort U, tala om utredningar, sa Sture Nordh.

Läs rapporten med förslag från analysgruppen här. 

Finaniseringen av reformförslagen mötte också skepsis bland kommentatorerna. Omkring fyra miljoner människor är i dag förvärvsarbetande i Sverige. Om alla ska få tillgång till vägledning och ersättning för förlorad inkomst när de studerar blir det dyrt. 

Analysgruppen ger förslag på finansiering med kollektiva avsättningar, egenavgifter och statliga medel, men lämnar till en eventuell utredning att reda ut hur det skulle kunna se ut i detalj. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Politik

8 nya lagar och regler 2026 – för dig som jobbar

Från den 1 januari 2026 införs en rad nya lagar och regler. Flera av dem rör arbetslivet. Du får mer kvar av lönen om du har ett heltidsjobb, men mindre i a-kassa om du blir arbetslös länge.
Elisabeth Brising Publicerad 13 november 2025, kl 06:01
Nya lagar och regler år 2026
Vid årsskiftet börjar en rad nya lagar och regler att gälla. Ett exempel är ytterligare skattesänkningar på löneinkomster, så kallade jobbskatteavdrag. Foto: Colourbox/Colourbox

1. Ny skattesänkning på lön

Regeringen inför med stöd av Sverigedemokraterna ännu ett jobbskatteavdrag på totalt 17,36 miljarder kronor från statskassan. Skattesänkningen riktas främst till heltidsarbetande med låga och medelhöga inkomster enligt regeringen. En person med genomsnittslön får 400 kronor i sänkt skatt per månad från januari 2026 jämfört med år 2025.  

2. Arbetspendling för 15 000 kronor

Avdraget för resor till och från arbetet ska höjas med 4 000 kronor från 11 000 till 15 000 kronor per år. De utgifter som får dras av gäller arbetsresor, resor till och från utbildningsplats (under anställning) samt inställelseresor när man ska påbörja eller avsluta en tjänst. 

3. Nya a-kasseregler för arbetslösa 

Okej, reglerna ändrades redan i oktober 2025. Men den nya inkomstbaserade a-kassan blir tydligare för arbetslösa under år 2026. 

Här har Kollega skrivit tidigare om vad den nya a-kassan innebär. De nya reglerna trappar ner ersättningen snabbare än tidigare, vilket också gör att inkomstförsäkringen från facket trappas ner. A-kassan har samtidigt höjts de första 100 dagarna som arbetslös.  

A-kassan kan ersätta upp till 80 procent av en inkomst på högst 34 000 kronor per månad i högst hundra dagar. Men efter 100 dagar sänks inkomsttaket. A-kassedagarna blir också färre för föräldrar än tidigare. 

4. Permanent förmån för laddstolpe på jobbet

”Ladda ackon på arbetstid” - som Kaj sjunger i låten Firmans man. En tillfällig skattefrihet för laddstolpar på arbetsplatser föreslås bli permanent nästa år.

5. Lättare vabba som funkisförälder

Föräldrar till barn med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom behöver ofta ha fler kontakter med skola/förskola, vård och myndigheter än de flesta. Att få ihop arbetsliv och privatliv kan bli en utmaning både tidsmässigt och för ekonomin med inkomstbortfall. 

I januari införs en ökad möjlighet att vabba för att ha vissa möten och kontakter med exempelvis skola, fritidshem, förskola, elevhälsa och socialtjänst kring barnets behov av stöd eller för att ge personal utbildning i egenvård, till exempel vid diabetes.

Utökad vabb gäller 3 tillfällen

1. ”När en förälder till ett barn med en funktionsnedsättning eller sjukdom behöver närvara i barnets förskola eller skola för att instruera och lära upp personal om barnets behov av egenvård”. 

2. ”När en förälder behöver delta i möten i skola eller förskola med anledning av barnets sjukdom eller funktionsnedsättning.” 

3. ”När en förälder behöver delta i socialtjänstens utredning om barnets behov av skydd eller stöd, eller i en bedömning av om en sådan utredning ska påbörjas.”

Omstridd ”funkisskatt” tas bort 

Personer med sjuk- och aktivitetsersättning har tidigare inte fått samma jobbskatteavdrag som alla med lön. Men nu kommer en efterlängtad ändring. 

Förslaget innebär en skatte­reduktion på cirka 150 kronor i månaden, eller 1 800 kronor per år, för den grupp som får mer än 54 000 kronor per år i sjuk- eller aktivitetsersättning. 

Samtidigt varnar funktionsrättsrörelsen för att realinkomsten för personer med sjuk- och aktivitetsersättning sjunkit i jämförelse med löneökningarna. Nya regler för a-kassa påverkar också aktivitetsersättningen. 

7. Pensionärer får lägre skatt

Regeringen inför ett förhöjt grundavdrag på pensionen för alla som vid årsskiftet har fyllt 66 år. För en genomsnittspensionär innebär det en skattesänkning på omkring 150 kronor i månaden. Läs mer om budgetförslaget.

8. Höjt prisbasbelopp - mer i föräldrapenning

Prisbasbeloppet höjs 1 januari till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet är ett mått som används för att beräkna ersättningar från till exempel Försäkringskassan. Det höjs i januari varje år utifrån en beräkning av prisutvecklingen i samhället. 

Det innebär att många bidrag och ersättningar från Försäkringskassan, som vabb, föräldrapenning och sjukpenning (SGI) automatiskt höjs något vid årsskiftet. 

Uppräkningen gör också att anställda 2026 kan tjäna upp till cirka 54 000 kronor i månaden utan att nå brytpunkten för att betala in statlig inkomstskatt enligt Omni Ekonomi. 

Fotnot: De flesta av förändringarna, beror på om regeringens förslag går igenom innan utgången av år 2025. 

Källor: Regeringens budgetproposition, Unionen, SCB och tidningen Hejaolika.se