Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Vad är en miljöbil?

Många är besvikna över att regeringen i klimat- och energipropositionerna inte fullföljer löftet att renodla dagens vidlyftiga definition av vad som menas med en miljöbil.
Björn Öijer Publicerad 13 mars 2009, kl 13:51

Regeringen lämnar faktiskt både miljövänner, nybilsköpare och fordonsindustrin i sticket. Här fanns en chans att bidra till jobb genom att peka med hela handen mot det miljösmarta samhället. I stället ska törstiga bensinbilar få fortsätta att kvala in som miljöbilar, medan bränslesnåla dieselbilar med lägre koldioxidutsläpp får en straffskatt.

Bilar med bensin- eller dieselmotorer får inte släppa ut mer än 119 gram koldioxid per kilometer. Men t ex Volvo V70 2,0, Flexifuel och Saab 9-5, 2,0t LinearActive Biopower tillåts spy ut över 200 gram/km och drar närmare en liter soppa milen. De senare kan visserligen köras på etanol, men sedan 1970 har etanolförsäljningen på mackarna sjunkit med 80 procent! Förarna tankar hellre bensin. Plånboken går före miljösamvetet - särskilt i kristider.

Vi har alltså en miljöbilsdefinition på papperet och något helt annat i verkligheten.

Även om etanolanvändningen kommer att börja öka igen - energimyndigheten utreder hur prisskillnaden mellan etanol och bensin ska hanteras i framtiden - kan man ifrågasätta om etanolen är ett lämpligt alternativ. Odlingarna slår ut både matgrödor och för klimatet värdefull regnskog. Framställningen sägs dra mer energi än vad som senare utvinns i bilmotorn, som dessutom sörplar duktigt (25-40 procent mer än bensin) och spyr ut växthusgaser.

Det är positivt att regeringen vill höja den del av fordonsskatten som avser utsläpp av koldioxid från 15 till 20 kronor per gram koldioxid, som överstiger "miljöbilsgränsen" 120 gram/km. Frågan är dock varför regeringen också föreslår en höjning av energiskatten på diesel med 40 öre litern men lämnar drivmedlet bensin ifred. Dagens dieselbränsle renat med partikelfilter är snällare mot miljön än bensin både vad gäller förbrukning och utsläpp. Vill man inte bara minska vägtransporterna utan även få en miljövänligare privatbilism hade det varit klokare att straffbeskatta bensinen.

En tydligare och mer logisk definition av miljöbil hade också kunnat snabba på utvecklingen av elhybrider och bilar som tankas med biogas, syntetisk diesel (på skogsråvara) eller vätgas i kombination med bränsleceller.

Allra sämst i klimat- och energipropositionen är att den saknar stimulanser för att förnya fordonsparken och säkra jobben. Miljöbilspremien på 10 000 kronor avskaffas i sommar och föreslås skiftas mot fem års befrielse från fordonsskatt. Det blir billigare för staten men dyrare för den enskilde. Beroende på val av miljöbil kommer köparna att förlora mellan 3 000 och 7 500 kronor!

Vad som behövs är i stället en förlängd och fördubblad miljöbilspremie, som även borde inkludera omställning av befintlig bilpark till etanol- eller gasdrift. En kraftig skrotningspremie efter tysk modell borde också införas. Där får den som skrotar en minst tio år gammal bil 28 000 kronor att investera som grundplåt i en ny eller nästan ny bil. Sådana åtgärder vore bra för miljön och sysselsättningen.

Och varför inte introducera en miljö- och folkhälsopremie för dem som väljer bort bil till förmån för cykel?

Övrigt

Tips: 5 poddar för dig som jobbar

Tidningar och böcker i all ära, men ibland lär man sig bättre genom att lyssna på andras samtal.
Noa Söderberg Publicerad 12 oktober 2023, kl 06:00
En bok med ett par hörlurar runt och en kopp kaffe ovanpå.
Populärvetenskap, nördigt om pension eller mens på jobbet. Det finns poddar om arbetslivet som täcker det mesta. Här är 5 kanontips på lyssning. Foto: Colourbox.

1. FACK YOU!

Tre förtroendevalda från IF Metall pratar fackliga frågor och siktar brett: las, ledarskap, studiecirklar på jobbet och allt däremellan. Ofta med en expert som gäst. Kallar sig ”Sveriges största tvärfackliga podcast”.

2. MINPENSIONSPODDEN

Nördigt om pensionen och hur du kan påverka den. Ges ut av de svenska försäkringsbolagens branschorganisation tillsammans med staten. Ett av de senaste avsnitten gästas av Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt.

3. AI-PODDEN MED ATHER GATTAMI

Populärvetenskaplig teknikpodd med fokus på AI. Intervjuer med forskare, företagsledare och personer i produktion. Ett spännande exempel är en intervju med batteriföretaget Northvolts forskningschef för maskininläring.

4. JOBBFIKA

En podd från arbetsmiljöorganisationen Prevent om det gränslösa arbetslivet, mentorskap, mens på jobbet och mycket mer.

5. MÅNSKOTT

Nystartad dokumentärpodd om techvärldens baksidor. Till första säsongen utlovas avsnitt om världens största digitala bankrån och algoritmer som gör mer skada än nytta.