Unionen har redan fått stor redaktionell uppmärksamhet i press, radio och tv. En riktig pangstart! Men den reklambyrå facket anlitat för sin egen PR-kampanj måste vara bländad av Viking Lines klassiska framgångar med den stympade logotypen. Skillnaden är att Viking Line var ett etablerat varumärke. Folk kände igen loggan trots att bokstäver saknades eller klyvts på mitten. Igenkänning var poängen.
Unionen är ett okänt begrepp som ska lanseras för hela svenska folket och i synnerhet de personer man vill attrahera som medlemmar. Då är det tydlighet och raka budskap som behövs - inget lekfullt trixande med reklamgrepp.
På vissa affischtavlor syns bara den ena halvan av Unionens "split vision". Förbipasserande ser tre och en halv sammanlänkade bokstäver u-n-i-o och får veta att två fackförbund blir privata (???). I nästa köpcentrum exponeras kanske den andra halvan: o-n-e-n och en kryptisk text om att "HTF och Sif ger största för dig i det betslivet". Livet handlar dock inte längre om att skörda betor.
1/3 Sif skulle det vara och 1/3 HTF och så 1/3 nytt. Det nya får allmänheten leta efter i mellanrummet - mellan tidningsannonsernas isärdragna logga eller i trafikvimlet runt bussarnas grön/vita akterspeglar.
Är det bara jag som befarar att ett antal sköna miljoner investerats fel?