Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Unionens kluvna varumärke

Unionens affischkampanj sänder ett förvirrat budskap, när varumärkesbygget borde signalera styrka och tydlighet.
Björn Öijer Publicerad

Unionen har redan fått stor redaktionell uppmärksamhet i press, radio och tv. En riktig pangstart! Men den reklambyrå facket anlitat för sin egen PR-kampanj måste vara bländad av Viking Lines klassiska framgångar med den stympade logotypen. Skillnaden är att Viking Line var ett etablerat varumärke. Folk kände igen loggan trots att bokstäver saknades eller klyvts på mitten. Igenkänning var poängen.

Unionen är ett okänt begrepp som ska lanseras för hela svenska folket och i synnerhet de personer man vill attrahera som medlemmar. Då är det tydlighet och raka budskap som behövs - inget lekfullt trixande med reklamgrepp.

På vissa affischtavlor syns bara den ena halvan av Unionens "split vision". Förbipasserande ser tre och en halv sammanlänkade bokstäver u-n-i-o och får veta att två fackförbund blir privata (???). I nästa köpcentrum exponeras kanske den andra halvan: o-n-e-n och en kryptisk text om att "HTF och Sif ger största för dig i det betslivet". Livet handlar dock inte längre om att skörda betor.

1/3 Sif skulle det vara och 1/3 HTF och så 1/3 nytt. Det nya får allmänheten leta efter i mellanrummet - mellan tidningsannonsernas isärdragna logga eller i trafikvimlet runt bussarnas grön/vita akterspeglar.

Är det bara jag som befarar att ett antal sköna miljoner investerats fel?

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Övrigt

Dubbel vinstchans för Kollegaredaktionen

Ett reportage om kaoset på Sveriges största arbetsplats, Arlanda. Och en illustration av en babblare som tar över allt talutrymme på jobbet. Både Kollega och systertidningen Chef & Karriär är nominerade till Fackförbundspressens priser.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 6 maj 2024, kl 11:34
Till vänster markpersonal på Arlanda, till höger en illustration på en babblande man
Tidningen Kollega och Chef & Karriär är nominerade till två av Fackförbundspressens journalistpriser. Den första i kategorin bästa berättande text och den anda i kategorin bästa illustration. Foto: Staffan Claesson/Illustration: Mia Nilsson

Ett reportage om Sveriges största arbetsplats Arlanda kan vinna pris när Fackförbundspressens journalistpriser delas ut den 23 maj.

I texten av Kollegas reporter Johanna Rovira får vi följa människorna som fick utstå spott och slag i kaoset som uppstod på grund av vaccinationspass och krav på coronatester.

Det blev tumult när passagerarna invaderade flygplatsen hela dygn innan de skulle resa för att vara på säkra sidan. Texten ger en ökad förståelse för arbetsvillkoren för markpersonalen, som gjorde sitt bästa.

Läs reportaget här.

Kollegas systertidning Chef & Karrär, som går till Unionens drygt 100 000 chefsmedlemmar, är nominerad i kategorin bästa illustration. Illustratören Mia Nilsson har gjort en bild som visar hur en riktig storbabblare tar över allt talutrymme. Något många av oss kan känna igen.

Se illustrationen i sin helhet här.