Hoppa till huvudinnehåll
Övrigt

Skärpning SJ!

SJ går betydligt bättre än de egna tågen. I fjol fick de anställda 20 000 kronor var i bonus. Men passagerarna blir inte gladare för det.
Niklas Hallstedt Publicerad
Niklas Hallstedt

SJ satsar framåt. Nu ska man slopa fasta biljettpriser helt. "Först i världen", säger vd:n Jan Forsberg stolt till TT.

Allt ska hänga på tillgång och efterfrågan. Köper man plats sent på ett populärt tåg får man betala mer, ett tåg som få vill åka med blir billigare. Redan i fjol såldes hälften av biljetterna på det viset. 

En andraklassbiljett med X 2000 till Malmö kostar 946 kronor om man åker på eftermiddagen ena dagen, åker man tidigt på morgonen dagen därpå får man den för halva priset.

Det är en lysande affärsidé. Varför inte tillämpa samma princip också i kollektivtrafiken? De som reser till jobbet säg mellan 7 och 9 på morgonen får betala 50 kronor för resan. De som reser senare eller tidigare kommer undan med en 10:a. Passagerarna skulle slippa trängas och lokaltrafiken skulle slippa utöka trafiken och satsa pengar på förbättrad infrastruktur.

Skämt å sido Vi som åker med SJ någorlunda regelbundet har svårt att glädjas över företagets framgångar. Vi vet hur det är att sitta inklämda i svettiga säten och tvingas äta plastmackor. Vi vet hur det är att tvingas stå långa sträckor för att sittplatser blivit dubbelbokade. Vi vet hur det är att stå och frysa på perronger i väntan på tåg som aldrig kommer.

I maj i fjol var vart fjärde tåg på SJ:s mest lönsamma sträckor försenat. Och även det kommer som det ska, om tåget inte är försenat, går det allt långsammare att åka med SJ:s snabbtåg. Det snabbaste tåget mellan Stockholm och Malmö tog 21 minuter längre tid än det snabbaste för 10 år sedan.

Kanske är klagomålen på SJ delvis orättvisa. Många av företagets problem med förseningar beror på faktorer som man inte själv råder över, och de anställda är värda sina bonuspengar.

Men det finns ingen anledning för SJ att slå sig för bröstet. Varför inte göra något åt de faktorer som man faktiskt råder över? En början kunde vara att återinföra fungerande restaurangvagnar med ordentliga sittplatser och mat som går att äta.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Övrigt

Dubbel vinstchans för Kollegaredaktionen

Ett reportage om kaoset på Sveriges största arbetsplats, Arlanda. Och en illustration av en babblare som tar över allt talutrymme på jobbet. Både Kollega och systertidningen Chef & Karriär är nominerade till Fackförbundspressens priser.
Helena Ingvarsdotter Publicerad 6 maj 2024, kl 11:34
Till vänster markpersonal på Arlanda, till höger en illustration på en babblande man
Tidningen Kollega och Chef & Karriär är nominerade till två av Fackförbundspressens journalistpriser. Den första i kategorin bästa berättande text och den anda i kategorin bästa illustration. Foto: Staffan Claesson/Illustration: Mia Nilsson

Ett reportage om Sveriges största arbetsplats Arlanda kan vinna pris när Fackförbundspressens journalistpriser delas ut den 23 maj.

I texten av Kollegas reporter Johanna Rovira får vi följa människorna som fick utstå spott och slag i kaoset som uppstod på grund av vaccinationspass och krav på coronatester.

Det blev tumult när passagerarna invaderade flygplatsen hela dygn innan de skulle resa för att vara på säkra sidan. Texten ger en ökad förståelse för arbetsvillkoren för markpersonalen, som gjorde sitt bästa.

Läs reportaget här.

Kollegas systertidning Chef & Karrär, som går till Unionens drygt 100 000 chefsmedlemmar, är nominerad i kategorin bästa illustration. Illustratören Mia Nilsson har gjort en bild som visar hur en riktig storbabblare tar över allt talutrymme. Något många av oss kan känna igen.

Se illustrationen i sin helhet här.