Hotell- och restaurangfacket HRF har tappat 18 procent av medlemmarna och bara varannan restaurang har kollektivavtal. Mot den bakgrunden - och striden kring salladsbaren i Göteborg - var det ingen tillfällighet att det fackförbundet blev först att lansera en nationell märkning av arbetsplatser med kollektivavtal. Ser vi inte märket vid entrén till krogar, där vi som konsumenter njuter av livets goda, ska vi tänka till och helst välja ett annat ställe.
Tillsammans med Transport hade HRF motionerat till LO-kongressen om ett gemensamt fackligt märke för till exempel frisörer, bilverkstäder, kemtvättar och taxibolag. LO-styrelsen ville nöja sig med att tillsätta en utredning, och en ledamot från Kommunal värjde sig mot att betrakta medborgarna som kunder. Kongressen körde som tur var över styrelsen. Nu ska ett tvärfackligt klistermärke se dagens ljus och tjänstemannafacken ska bjudas in att medverka.
Det finns flera fördelar med en märkning. Det är en viktig symbolhandling som visar att facket menar allvar med att teckna fler kollektivavtal. Samtidigt som personalen kan förhandla sig till schysta löne- och anställningsvillkor signalerar märket trygghet för konsumenterna och konkurrens på lika villkor för företagen. Det finns alltså all anledning för Unionen och övriga TCO- och Saco-förbund att nappa på den här idén.
Och varför begränsa deltagandet till de fackliga organisationerna? Det naturligaste vore att fack och arbetsgivare tillsammans tar ansvar för marknadsföringen av den svenska modellen. Arbetsgivarna inom hotell- och restaurangbranschen har i dag ett eget klistermärke för sina medlemsföretag. Ett märke för hela arbetsmarknaden vore mycket bättre. Ta upp det Svenskt Näringsliv, PTK och LO i förhandlingarna om ett nytt huvudavtal!