Jag är löjligt tveksam till debuter. Det finns ingen som helst anledning till det egentligen. Vi pratar ju om författare som har passerat det lilla lilla nålsögat på ett förlag. Min tveksamhet brukar vara ännu större när debutanten är en journalist med författardrömmar, vilket Thomas Enger råkar vara.
Trots min skepsis är det med viss nyfikenhet jag öppnar Skendöd. Kan det möjligen bero på att Jo Nesbø har så att säga banat min mentala ingång till norsk kriminallitteratur? Ja, sannolikt.
Thomas Enger, gör mig inte besviken. Han bjuder på en fyllig berättelse med flera bottnar.
I centrum står journalisten Henning Juul som kommer tillbaka till jobbet på en webbtidning efter en tids sjukskrivning. De fysiska ärren efter en brand i hemmet är ingenting mot de själsliga öppna såren efter förlusten av sin son i samma brand.
Juul sätts att bevaka utredningen kring ett mord med möjliga hedersrelaterade förtecken. Men Juuls magkänsla säger något annat.