I teveprogrammet skildrades hur unga eventsäljare vid företaget MSG The Phone House, som stod och sålde mobiltelefoner och abonnemang på gator, torg och i köpcentrum, först förespeglades väldigt höga lönenivåer, trots att de flesta enbart hade en provisionsbaserad lön, och sedan kunde jobba upp till tolv timmar per dag, med små möjligheter till rast, i en mycket pressad arbetssituation.
- Det här är en allvarlig påminnelse om att det håller på att växa fram en arbetsmarknadens bakgård, där inte minst unga människor utnyttjas under fullständigt orimliga arbetsvillkor.
Cecilia Fahlberg anser att programmet visar på vikten av kollektivavtal, hög organisationsgrad och fackligt medlemskap.
Vad gör då Unionen för att förbättra eventsäljarnas villkor?
- Vi vill ju naturligtvis teckna kollektivavtal på de här företagen så att eventsäljarna får bra arbets- och anställningsvillkor, säger Gunilla Bäcklund, ombudsman på Unionen.
- Men eftersom en del säljer elabonnemang, medan andra värvar bidragsgivare till välgörenhetsorganisationer eller säljer telefoner och abonnemang skulle det i vår värld kanske vara olika kollektivavtal för de olika branscherna. Precis som det exempelvis är för de resande säljare som i dag omfattas av olika kollektivavtal.
Om ett företag som arbetar med eventförsäljning går in i en arbetsgivarorganisation, som Svensk Handel eller Almega, kan sedan arbetsgivarorganisationen och facket komma överens om vilket kollektivavtal som ska gälla för de anställda, beroende på vad de säljer.
Men om nu företagen inte självmant går med i en arbetsgivareorganisation och tecknar kollektivavtal, vad krävs då för att komma dit?
- Vi kan naturligtvis prata med de här företagen. Unionens regionkontor kan begära förhandling där vi säger att vi tycker arbetsgivaren ska gå med. Säger då företaget nej, kan vi hålla medlemsmöten där vi försöker få upp intresset och engagemanget för att teckna kollektivavtal, säger Gunilla Bäcklund.
- Men då måste det också finnas en grupp medlemmar som vill ha kollektivavtal. Om det finns det kan vi ta kontakt med företaget och berätta att vi har medlemmar där som vill ha kollektivavtal och sedan förhandla om vilka villkor man ska ha, exempelvis vad gäller lägstlöner. Problemet är att man inom den här branschen ofta inte ens vågar tala om att man är med i facket. Dessutom jobbar de flesta bara en kortare period med det här innan de går vidare till något annat. Och då blir det svårt med kollektivavtalstecknandet.
Så vad gör man då?
- Det är ju inte en helt omöjlig situation. Vi har exempelvis fått till kollektivavtal på en del telemarketingföretag. Men när jag jobbade med det förut kunde det ibland ta tre, fyra år innan vi lyckades få till ett avtal. Och för det krävs mycket tjat, upprepade förhandlingar och möten. Så det blir väldigt mycket jobb för regionerna.
Om fackliga medlemmar som är anställda vid ett företag som vägrar teckna kollektivavtal ändå vill ha ett sådant kan facket i sista hand ta till stridsåtgärder, som blockad eller strejk, för att försöka tvinga arbetsgivaren att teckna avtal.
Om du missade teveprogrammet kan du se det här