Bakom Unionen Chefs värvningskampanj ligger hårt arbete. Brev har skickats ut till tusentals chefer, annonser har satts upp på ljusskyltar i Stockholm och aktiviteter har ägt rum på regionala flygplatser i landet. Initiativtagarna Karin Nordin och Åsa Sjölander har arbetat heltid med kampanjen i två månader.
- Vi måste berätta att Unionen Chef existerar och vad det är för någonting, säger Åsa Sjölander.
Fyra värvningsargument används för att väcka chefernas intresse.
- Vi är störst, det största fackförbundet för chefer i det privata näringslivet. Vi är bäst. Sveriges bästa inkomstförsäkring ingår i medlemskapet. Vi är vassast. Vi har de i särklass vassaste karriärtjänsterna. Dessutom bjuder vi på medlemskapet i sex månader. Målet har hela tiden varit att förenkla och konkretisera, säger Karin Nordin.
Argumenten tycks ha gått hem - chefsmedlemmarna är nöjda.
- Det föll sig väldigt naturligt att gå med i chefsnätverket, jag var redan medlem i Unionen, säger Ulf Stenfeldt, försäljningschef på Damixa Sverige.
Han anser att föreläsningarna och seminarierna är av hög klass. Tack vare dem har Ulf Stenfeldt fått idéer till hur han kan bredda sin kompetens - och bli ännu bättre som ledare.
Anders Sjögren, projektledare på Skanska, fick större ansvar och befogenheter i sitt arbete. Han behövde någon att diskutera sina tankar med. Med inträdet i Unionen följde medlemskapet i Unionen Chef.
Även Åse Öhlin, personalchef på Borö Pannan AB, är nöjd med chefskonceptet. I sin yrkesroll förhandlar hon med facket. Att som chef få stöd av en egen facklig part ser Åse Öhlin som en trygghet - man behöver inte bli satt på två stolar.
Karin Nordin och Åsa Sjölander menar att det ännu inte går att dra några slutsatser av kampanjen men de har en positiv känsla:
- Många har velat bli medlemmar, de kommer direkt till "Jag vill bli medlem" på vår hemsida. Vi har även många klick ute på våra webbannonser. Det verkar gå väldigt bra - och det är jättekul, säger Karin Nordin.
Åsa Sjölander fyller i:
- Kampanjen har varit väl genomtänkt. Det ska vara enkelt att bli medlem, det gäller alltifrån annonser till sajten. Det har varit vår tanke hela tiden.