För fyra år sedan var situationen den omvända. Då var det MAN som köpte på sig Scaniaaktier och lade ett bud på bolaget. Det föll inte i god jord, och i januari 2007 drog MAN tillbaka sitt bud. "Det blir aldrig ett bra äktenskap om man släpar bruden till altaret. Hon ska väl åtminstone gå själv", sade Håkan Thurfjell då.
De svenska fackens främsta invändning var ett avtal som MAN hade tecknat med sin personal som innebar att alla 7 000 anställda var garanterade jobb till 2012. Det, menade de svenska facken, innebar att om det skulle bli fråga om rationaliseringar var det på den svenska sidan de skulle ske.
MAN är fortfarande näst största ägare i Scania, efter Volkswagen, som också äger en ansenlig del av MAN. Volkswagen vill gärna se mer samarbete mellan sina båda lastbilstillverkare, framför allt inom forskning och utveckling.
Nu är det Scania som vill köpa upp den tyska konkurrenten.
- Det här är ju uppstyrt av Volkswagen. Men den här gången är det vi som håller i taktpinnen, säger Håkan Thurfjell.
Enligt den tyska tidningen Der Spiegel har Volkswagen erbjudit Scania att köpa VW:s andel på 30 procent av MAN, mot att Scania också lägger ett bud på hela bolaget.
Affären utreds av både Scania och MAN.
- MAN är med på noterna. Vi har redan ett bra samarbete mellan våra ingenjörer. Stridsyxan är nergrävd, säger Håkan Thurfjell.
Enligt uppgifter i tyska medier är planen att Scanias nuvarande vd Leif Östling blir koncernchef och att huvudkontoret hamnar i Sverige. Varumärkena ska bevaras som i dag.