Det menar Jonas Olofsson, forskare vid Umeå universitet. Han har bland annat varit med och skrivit Unionens rapport om regeringens arbetsmarknadspolitik.
Nystartsjobben ökar mycket kraftigt. I juli hade nästan 36 000 personer ett nystartsjobb, en ökning med 77 procent jämfört med samma månad förra året.
Det verkar väldigt inkonsekvent att facket inte får yttra sig innan någon får ett nystartsjobb, säger Jonas Olofsson.
Han hänvisar till att varje anvisning till jobb från Arbetsförmedlingen ska föregås av en kontakt med facket. Tanken är att facket ska ha möjlighet att berätta ifall det nyligen skett uppsägningar på företaget som vill anställa, eller om företaget inte tillämpar villkor som motsvarar avtalets regler.
När det gäller nystartsjobb finns inga sådana krav. Eva Domeij på Arbetsförmedlingens programenhet förklarar att regeringens regler inte säger något om samråd eller diskussion med facket. Det räcker med att arbetsgivaren intygar att lönen är likvärdig med kollektivavtalets. Dessutom kollar Arbetsförmedlingen att ett företag som ska få bidrag till en nystartsanställning inte har skatteskulder eller har näringsförbud.
- Det är ett förmånligt och bra stöd. Reglerna är inte dåliga. Vår uppfattning är att det inte sker något missbruk av stödet, säger hon.
Men Jonas Olofsson befarar att nystartsjobben kan tränga undan uppsagda med företrädesrätt till återanställning, eftersom facket enligt reglerna inte har någon rätt att yttra sig. Konstruktionen öppnar också för möjligheten att anställa långtidsarbetslösa till löner som är lägre än avtalets löner.
Han tycker dessutom att hela åtgärden är konstigt utformad. Arbetsförmedlingen är passiv och det är egentligen bara en bidragsutbetalning till arbetsgivare. Kraven och förväntningarna på utbildning och utveckling släpps helt. Det finns ingen koppling till den individuella utvecklingsplanen.
- Nystartsjobben borde utvecklas med en tydlig reglering. Subventionen till arbetsgivaren borde kopplas till krav på en plan utarbetad ihop med fack om utbildning, säger Jonas Olofsson.
Jonas Olofsson tycker inte att åtgärden är särskilt effektiv. Under första halvåret i år hade drygt 7 800 nystartsjobb avslutats. Ungefär en tredjedel av dem hade arbete utan stöd 90 dagar efter att åtgärden avslutats. Förra året såg det ungefär likadant ut.
- Det är inte särskilt imponerande med tanke på hur omfattande stödet är.
Jonas Olofsson jämför med arbetsmarknadsutbildningarna, som tidigare varit en omfattande arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Målet var att 70 procent skulle ha jobb 90 dagar efter avslutad utbildning. Som regel nåddes målet, vilket alltså innebär att betydligt fler fick jobb efter en arbetsmarknadsutbildning än efter ett nystartsjobb.
Fakta
Nystartsjobb riktar sig till dem som varit borta från arbete länge. Arbetsgivaren får ekonomiskt stöd som motsvarar dubbla arbetsgivaravgiften och stödet kan ges under lika lång tid som den nystartsanställde varit utan jobb. Stödet kan gå till alla slags anställningar.
Ett villkor för att arbetsförmedlingen ska godkänna ett nystartsjobb är att arbetsgivaren intygar att lönen och andra villkor motsvarar kollektivavtalets regler