- För två veckor sedan såg vi en klar ökning av telefonsamtalen. En del ringer redan nu och bokar resor för sommaren, men mycket är bara förfrågningar, säger Pia Persson, som jobbar på bokning och incheckning.
Hon har lunchrast och äter sin matlåda vid det lilla matbordet bredvid kokvrån i lokalen. Ingen dörr skiljer köksdelen och bokningen åt och med jämna mellanrum går medarbetare in och ut genom en dörr intill. Det blir aldrig riktigt lugnt
Det är nio år sedan tyskägda TT Line flyttade in i den renoverade silon på Hamngatan 9. Pia Persson och hennes kollegor på bokningen sitter på entréplan, frakt- marknads- och ekonomiavdelningen sitter på de två våningarna ovanför.
TT Line har färjetrafik mellan Trelleborg och de tyska städerna Travemünde och Rostock. Till Rostock har de tre avgångar per dag, till Travemünde avgår färjorna med samma frekvens förutom på måndagar, då bara två färjor lägger ut från hamnen.
Vill inte ha någon klubbordförande
Pia Persson började som sommarvikarie på TT Line för 32 år sedan och stannade kvar. När företaget flyttade till Malmö -81 flyttade hon med, när det återvände till Trelleborg två år senare blev hon kvar i Malmö, och började pendla.
- Jag började på passagerarbokningen och har jobbat i incheckningen och gruppbokningen. Nu är jag tillbaka på passagerarbokningen, jag föredrar att vara här.
Eftersom bokningen sedan omorganisationen hänger ihop med incheckningen sitter de längst ner i byggnaden. Här nere är det lågt i tak och fönstren är små, de två våningarna ovanför har öppna ytor och väggar i glas. Pia Persson tycker att uppdelningen mellan de olika avdelningarna har blivit tydligare sedan företaget flyttade hit.
- Nu är det mer "vi här nere" och "de där uppe" än tidigare. Förut var lokalerna mer öppna och folk från andra avdelningar kunde stanna och prata när de gick förbi.
Företagsledningen har lyssnat på de synpunkter som Pia Persson och hennes kollegor har framfört. Främst handlar det om en bra ljudmiljö. De har fått mattor som dämpar ljudet när folk går förbi, kopieringsmaskinen har flyttats in i ett förråd och folk har lärt sig att sluta slå i dörrar. Hon har också fått igenom att de ska ha egna skrivbord och sitta nära fönstren.
Pia Persson är engagerad i facket, men hon är inte klubbordförande. Hon och kollegorna vill inte ha någon, och eftersom de har en bra dialog med företagsledningen har Unionen godkänt upplägget.
"Jobbar mest och tjänar minst"
Flera i personalen har, liksom hon, varit på företaget länge. Åldersspannet sträcker sig från 30 till 65 år, och nio av de tio bokarna är kvinnor.
-Vi har jobbat med varandra länge, många i tjugo år. Vi trivs och har en bra stämning här och många umgås privat också. Förr åkte vi ofta till Tyskland. Då kunde vi få ett fredagsryck, "vi sticker iväg med båten!".
Det var när de var singlar, och lite yngre. Och när de jobbade dagtid måndag till fredag.
När bokningen och incheckningen slogs samman innebar det skiftarbete för alla här nere, eftersom incheckningen håller öppet mellan 06.45 och 23.00 varje dag. Även om många tycker att det är roligt med varierande arbetsuppgifter är de inte nöjda med de nya arbetstiderna.
- Många här är gamla och har svårt med att jobba skift.
Längden på arbetspassen varierar, på helgerna är det vanligt med tolvtimmarspass. Just nu förhandlar de om att korta ner den totala arbetstiden. I bokningen jobbar de enligt hennes uträkningar ungefär 22 timmar mer än kontorstidarna eftersom de även jobbar helger och inte har arbetstidförkortning dag före helgdag.
-Vi jobbar mest och tjänar minst, det är ju inte riktigt rätt tycker jag.
Tyskarna föredrar den svenska bokningen
Det finns saker att förbättra på arbetsplatsen, ändå trivs Pia Persson på jobbet. Högsäsongen, som kulminerar i maj - juni är den bästa tiden. Då får hon göra mer än att bara boka båtresor, eftersom kunderna är öppna för längre resor och hon får möjlighet att tipsa om sevärdheter på resmålen. Om man planerar en bilsemester vill man ha hjälp med resrutten och till exempel veta hur långt man hinner köra på en dag.
- Jag har själv prövat många av de erbjudanden vi har, och då är det roligt att tipsa människor om det, säger hon.
Som anställd får hon tre fria resor på ett år, och för bara några veckor sedan var hon nere på en shoppingresa i Travemünde.
Alla i bokningen talar tillräcklig tyska för att kunna ta emot bokningssamtal. Många tyskar ringer hit till Trelleborg istället för till de tyska bokningskontoren.
- De säger att vi är trevligare än dem, säger hon och ler smickrat.
Tyskarna som ringer vet vad de vill ha och är enkla kunder. Svenskarna är osäkrare och behöver mer hjälp. Även på TT Line har Pia Persson lagt märke till kulturskillnader.
- De tyska cheferna här håller på att lära sig hur det svenska facket fungerar. Till en början har de haft svårt att förstå varför alla beslut alltid måste förankras hos facket.
Den ekonomiska krisen kändes av här. Förra året ringde telefonerna inte som de brukar under högsäsongen och bokningen stängde redan klockan fem, två timmar tidigare än vanligt. Hon ser för ett ögonblick lite allvarlig ut.
Hur blir det i år?
- Vi är inte säkra på hur det blir i sommar. I maj, början på juni, ringer folk som allra mest, först då kommer vi att kunna se hur sommaren blir.
Hon tittar upp på väggklockan och konstaterar att rasten är slut.
Medan många av oss ser fram emot en lugn semestertid hoppas Pia Persson att det blir en stressig sommar.