Saplo.com har gått igenom 3 000 av rekryteringssajten Monsters annonser. Jämfört med för ett år sedan är det vanligare att företagen söker kvaliteter som kan ge arbetsgivaren ekonomisk utdelning. Några ord som tagit sig upp på topp 20-listan över de vanligaste eftersökta egenskaperna i platsannonser är till exempel säljinriktad, resultatinriktad och tävlingsinriktad.
- Det ger en rätt talande bild. Det finns ett försäljningsansvar på alla i företaget. Alla måste dra sitt strå till stacken. Min slutsats är att konjunkturen påverkar, säger Stefan Rizvi, marknadschef på Monster i Skandinavien.
- Det är mer slimmade organisationer man kommer till. Min uppfattning är att man måste lösa uppgifter som ligger utanför ens egentliga kompetensområde, ofta för att många stödfunktioner har försvunnit.
Symptomatiskt för lågkonjunkturen är kanske att egenskaper som kvalitetsmedveten, ödmjuk, glad och öppen i år har fallit ur topplistan.
Detta ska dock inte avskräcka från att söka jobb där man inte uppfyller alla kriterier. En platsannons är en arbetsgivares önskelista. Att hitta någon som motsvarar alla krav kan vara svår att hitta. Då kanske det är just din ödmjukhet i kombination med din ansvarstagande attityd som gör att du får jobbet.
Fakta
De vanligaste orden i platsannonser (förra årets placering inom parentes)
- Strukturerad (1)
- Självgående (3)
- Prestigelös (4)
- Initiativrik (15)
- Ansvarstagande (8)
- Utåtriktad (6)
- Positiv (5)
- Serviceminded (7)
- Flexibel(9)
- Säljinriktad (ny)
- Stresstålig (2)
- Pedagogisk (ny)
- Entusiastisk (ny)
- Analytisk (ny)
- Kommunikativ (ny)
- Kreativ (ny)
- Disciplinerad (17)
- Resultatinriktad (ny)
- Noggrann (10)
- Tävlingsinriktad (ny)