Skatte- och revisionskonsulten Ernst & Young har tagit tempen på affärsmoralen runt om i Europa och funnit att acceptansen för ruffel och båg ökar. En fjärdedel av de tillfrågade 2 200 anställda i 22 länder tycker till exempel att det är helt okej att ta till mutor för att ro hem nya affärer. Nästan hälften ansåg att någon form av oetiskt beteende är acceptabelt.
55 procent av de tillfrågade förväntar sig att företagsfifflet ska öka de närmaste åren. Förklaringen finns, enligt granskningen, i att förändringar i verksamheten öppnar nya möjligheter för svindlerier samtidigt som personalnedskärningar gör att kontrollen minskar. Andra orsaker som nämns är strävan att få behålla sin bonus eller att man misstror företagsledningen.
Ledningen har fokus på annat - till exempel att själva bluffa och svindla. 70 procent av de tillfrågade tror nämligen att de högsta cheferna tenderar falla för frestelsen att slira lite när ekonomin så kräver. Personer i ledande ställning, som också tillfrågats, svarar att man nog kan tumma lite på sanning och moral för att få snyggare siffror i kristider.