Det var i februari 2008 som arbetsgivaren ändrade arbetstiderna. Förändringen skulle betyda att de tre driftsledarna var skyldiga att arbeta mellan 5 och 8 på morgonen samt mellan 12 och 16, vilket betydde att de var tvungna ta ett uppehåll på fyra timmar.
Enligt Unionen framgår det i nuvarande arbetstidavtal att arbetstid ska vara sammanhängande med avbrott endast för lunch och raster. Det ska heller inte ha förekommit delade arbetspass vid företaget tidigare, eller inom bussbranschen i övrigt, menar Unionen.
Unionen yrkar att arbetsgivaren ska betala skadestånd på 200 000 kronor till förbundet, och 40 000 kronor var till de tre driftledarna.
Busslink anser inte att de har brutit mot kollektivavtalet. Bussföretagets jurister hävdar att det har funnits delade arbetspass för busschaufförerna i flera år. Det står även att det förekommer delade arbetspass hos andra företag inom bussbranschen. Anledningen till arbetstidsförläggningen berodde på att det krävs en större bemanning under rusningstid.
Enligt bussbolaget finns inte i kollektivavtalet något förbud mot delade arbetspass. Företaget menar att arbetstidens förläggning måste anpassas till verksamheten.
Även om domstolen skulle komma fram till att delade pass inte är tillåtet enligt avtal, tycker företaget att de berörda personerna ändå inte har rätt till skadestånd. Man menar att varken anställda eller Unionen har tagit skada, eftersom delningen av arbetspassen endast varade i två veckor.
Förberedande förhandling inleds nästa vecka i Arbetsdomstolen.