Alla har vi väl slängt i oss något i farten för att hinna gå några ärenden men för vissa är lunchen viktigare än så, det ska vara ett gastronomiskt äventyr. Fazer Amica har genomfört en undersökning för att kartlägga våra lunchvanor. De fann fyra olika typer av lunchätare baserat på våra olika attityder till lunchen.
Den Oengagerade
Ser att lunchen främst avser att stilla hungern och det spelar inte så stor roll var lunchen intas eller vad den består av. Det som är viktigt kring lunchen för Den Oengagerade är umgänget. Att få luncha tillsammans med någon, speciellt arbetskompisar, är superviktigt för henne. Denna stadsbo bryr sig heller inte om fräscha tillbehör eller en svulstig meny. Hon är inte en lättlockad gäst men heller inte svår att göra nöjd.
Den Medvetna
Här är hon som har koll på både råvaror och hälsofaktorer. Näringsriktig, fräsch och miljövänlig mat är det som gäller.
Den Medvetna är inte speciellt intresserad av traditionell husmanskost såsom pannbiffar, däremot uppskattar hon en fräsch tillbehörsbuffé. Maten ska vara god och det ska gärna framgå tydligt vad den innehåller, gärna med en vettig prislapp.
Den Traditionelle
Traditionell husmanskost och rejäla portioner lockar denne lunchätare som inte är speciellt förtjust i övriga etniska maträtter. Inget går ju upp mot en god pannbiff eller pyttipanna som gärna avslutas med kaffe och en kaka - om det ingår i priset. Denne landsortsbo tycker att det är viktigare att maten inte kostar för mycket än att lunchen serveras med flera tillbehör på ett fräscht sätt. Hälsoalternativ är helt ointressant för den här personen.
Entusiasten
Entusiasten njuter av lunchen i fulla drag och värderar både restaurangens läge och dess utbud som ska vara ett av stans bättre.
Lunchtimmen är ett uppskattat avbrott för Entusiasten och devisen kosta vad det kosta vill gäller för denne lunchätare som gärna äter mat med inspiration från medelhavsländerna eller Asien. Sällskap av kollegorna är inte avgörande för en optimal lunch, däremot en macchiato och en dessert som grand finale.