Hur det blev med flygturen får vi se i höstens fackliga tv-satsning, programmet Karriär. Med ståupparen David Batra i spetsen drar man land och arbetsliv runt.
Det är andra dagen på det här jobbet för David Batra. Han, som mest är känd som stå upp-komiker, ska intervjua prästen Johan Blix om Luther. Är det en lutheransk idé att jobba som en iller? Är livet en enda stor arbetsplikt? Om detta ska det bli några minuter i ett av programmen i tv-serien Karriär. David Batra vet vad han ska säga, han har bollat frågorna med producenten innan. Och Johan Blix är en van publiktalare, så detta blir bra tv. Så får vi veta att Luther inte alls var särskilt lutheransk. Han var snarare en levnadsglad, pilsk, livsnjutare som gärna drack alkohol och åt god mat. Det är andra som misstolkat och förvanskat hans budskap. Det sägs i tv-serien som var tänkt att inledas den 6 november. En händelse som ser ut som en tanke, tycker prästen. Det datumet år 1632 dog Gustaf II Adolf i Lutzens dimma just för att han trodde på Luther.
Men nu är det många månader kvar till detta magiska datum. Det är i början av mars och gruppen som jobbar med programmen är inne i tredje produktionsmånaden. Fotografen glider fram med sin kamera i altargången, fram mot det praktfullt utsmyckade altarskåpet och de jeansklädda männen som ska prata Luther. Bakom fotografen går Martin Hansson, som är producent för programmen. I famnen har han en monitor så att han ser vad som händer i kameran. David Batra och Johan Blix resonerar avspänt, och David försöker koppla Luther till nutiden: Är det lutheranskt att jobba 16 timmar om dagen inom it-branschen? Vem liknar Luther mest - Bosse Ringholm eller Bert Karlsson?
Pigg i huvudet och intresserad
David Batra är ung, pigg i huvudet, snabb och genuint intresserad, enligt Martin Hansson som är spindeln i nätet för detta projekt, och som föreslog David för han trodde att han skulle passa som programledare i detta ungdomsprojekt. Målgruppen är 18-35-åringar, och programmen ska sedan kunna användas i skolorna. Man försöker kombinera det produktionsbolaget Jarowskij gjort sig kända för - underhållning - med ett seriöst ämne, arbetsmarknad. Inte många fackliga ombudsmän eller förtroendevalda får titta fram i rutan. När ämnet löner tas upp försöker David Batra betala resenärer på Stockholms central för att stanna istället för att åka. Hur mycket är det värt att strunta i tåget? En hundring? Och när man konstaterar att det är vanligare att en vd heter Göran än att det är en kvinna, så försöker den kvinnliga reportern byta namn till Göran. Det gäller att fånga de unga innan de zappar vidare till dokusåpan i nästa kanal.
Ett hav av människor
De flesta dagar sitter Martin mitt i ett hav av tv-människor i ett ombyggt magasin nere i Frihamnen i Stockholm. Det är här produktionsbolaget Jarowskij håller till. Det är Jarowskijs inhyrda personal som gör jobbet, Utbildningsradion som beställer, och facket som betalar merparten. HTF har gått in med 300 000 kronor. Lika mycket har ST, SKTF, Sif, Finansförbundet och Nutek betalat. Men om programmen visar sig vinkla verkligheten på ett sätt man inte tycker är rätt, så har facken inget att säga till om.
-Vi har fullständig journalistisk och konstnärlig integritet, säger Martin Hansson.
-Däremot får vi idéer och hjälp. Om vi ska göra nåt om kvinnolöner till exempel, så frågar vi gruppen om vilka vi kan prata med. Eller när det handlar om svartjobb är vi ute med Byggnads och letar svartjobbare.
Vid Martin Hanssons skrivbordsplats reser sig en stor fullklottrad whiteboard-tavla. Många ord och många rutor blir det när hela arbetslivet ska skildras. Första programmet handlar om att söka jobb. Tips, inspiration och fakta. Ta av dig dödskalleringarna vid anställningsintervjun! Sitt gärna en bit från skrivbordet! Karriär vill inspirera, ge självförtroendet en knuff framåt. Du kan om du vill! Men 21-åriga Engel Rydell som peppas fram till sin anställningsintervju i första programmet, får inte jobbet han sökt på Gröna Lund. Inte så förvånande kanske, med tanke på att arbetslösheten för tillfället är sisådär 8,5 procent (fotnot: inklusive de som finns i arbetsmarknadspolitiska program). Det får vi inte veta i programmet, för här är det mer pepp än depp.
I ett senare program dyker en före detta arbetslös upp, och han hade ju varit deppad ett tag, men slutet gott allting gott. En dag ringde Nokia upp och erbjöd honom jobb. Det ordnar sig alltid, i alla fall på tv.
Jarowskij är en ung arbetsplats.
Hit kommer man och jobbar några månader i ett projekt, försvinner sedan till nåt helt annat, eller ut i kylan. Här är det ingen som går och småslöar, det har man inte råd med, då blir det kanske inget nytt jobb. Runt om den skrivbordsö där Karriär-makarna sitter, finns liknande öar där program som Monster Garage, 45 Minuter, Parlamentet och Kungligt kommer till. Martin Hansson själv jobbar som producent i drygt tre månader med projektet, sedan går han över och jobbar med casting för underhållningsprogrammet Riket, ett program som är en betydligt mer typisk Jarowskij-produktion än vad Karriär är. Efterbearbetningen av Karriär lämnar han över till Björn Lindohf, som övervakar klippningen till ett färdigt slutresultat ett par månader till.
Björn, som hittills jobbat som inslagsproducent och varit ute och gjort intervjuer och reportage, får nu mest sitta vid skrivbordet. Före det här projektet jobbade han på produktionsbolaget Strix, men han träffade Martin Hansson på en fest, och på den vägen är det. Så går det till i branschen och så har Björn hankat sig fram i tretton år.
På Jarowskij är nästan ingen fast anställd. I gruppen som jobbar med Karriär är alla projektanställda. De som jobbar med företagets produktioner har antingen egna företag med F-skattsedel eller är projektanställda under en tid och har andra jobb, eller går på a-kassa, mellan varven. En dröm för en arbetsgivare som vill ta ut det yttersta ur sina arbetstagare.
Facket jublar inte över sådana arbetsplatser, och det gör inte heller Kristina Fanberg som är ombudsman på HTF:s Stockholmsavdelning. Hon ska intervjuas för ett av programmen av Björn Lindohf om fördelar och nackdelar med olika anställningsformer.
På morgonen när intervjun ska ske är Kristina både arg och nervös. Ilskan hänger ihop med att hon hört ryktas att Jarowskij inte har kollektivavtal, och därmed, i Kristinas ögon, är ett företag som facket inte borde jobba med. Hon får senare veta att produktionsbolaget faktiskt har kollektivavtal, men som brukligt i branschen är de flesta projektanställda, och därmed är otryggheten ett faktum.
Idag vill Björn Lindohf bland annat veta om han är ute och cyklar när han tror att de fasta anställningarna är på väg bort. Det är ju hans erfarenhet i alla fall.
-Vilka olika anställningsformer finns det? undrar Björn Lindohf när lampan tänds och handkameran slagits på
Kristina är nervös. Hon skulle kunna prata i en vecka om detta, om hur Lagen om anställningsskydd, Las, är grunden för jobben, och annat är undantag. Om hur trygghet är något som människor alltid behövt och alltid kommer att behöva. Nu ska hon formulera sig kort och tv-mässigt. Det blir lite omtagningar och stakningar, men till slut är Björn Lindohf och hans kameraman nöjda för idag. Det ska ju ändå bara bli tre minuter tv. Och när allt är klart visar det sig att det inte blir några minuter alls. Kristina är helt och hållet bortklippt.
Många drömjobb på tv
Inslagsproducent på tv är säkert ett drömjobb för många, och det är just därför branschen kan ha de villkor den har. I varje delprogram i Karriär finns andra drömjobb med som korta, inspirerande reportage. Delfinskötare på Kolmården. Arborist som klättrar i trän. Kemist bland bubblande vätskor i provrör och pipetter. Och så Patrik Möller, helikopterpilot. Så är det tänkt. Om det blir så är mer tveksamt just idag, då snön är på väg ännu en gång denna vårvinter. Planen är att Angelica Rundberg ska göra inslaget, hon ska flyga tillsammans med Patrik och ta reda på hur kul det är att vara helikopterpilot. Men vädrets makter sätter stopp. Besvikelse hos tv-teamet, men Patrik Möller konstaterar:
-Det är våran vardag, det här.
Går det att skjuta upp? Detta är den sista egentliga inspelningsveckan och Angelica och det tekniska teamet har fullt upp. I eftermiddag ska de ut till en gymnasieskola i Nacka och göra ett inslag om att det kommer att behövas fler hantverksutbildade i framtiden. Nästa vecka kanske? Tid och pengar vägs in, men om detta har Angelica ingen aning, hon har inte den övergripande kollen, hon är bara inslagsproducent. Hon är, som de flesta andra på Jarowskij, frilansare med eget företag. Patrik Möller däremot, är fast anställd berättar han. Men han har bara betalt när han flyger, då blir det större inkomster på sommaren och mindre på vintern till exempel.
(Veckan efter så lyfter helikoptern i alla fall. Angelica får flyga, som det sista inslaget hon gör för Karriär. Sedan är det inspelning av ett snowboardprogram i Åre som gäller för hennes del.)
Letar låt på nätet
Senare på eftermiddagen, efter den misslyckade helikopterturen och det mer lyckade besöket i Nackaskolan, kommer Angelica Rundberg in med sitt tv-team. Efter en pratstund över en kopp te i soffan sätter hon sig med mössan på vid datorn och skriver. Björn Lindohf letar en låt på nätet som skulle passa till ett boktips i programmet. De som har den största överblicken och makten över programinnehållet, producenten Martin Hansson och redaktören Roger Bengtsson sitter mittemot varandra närmast den fullklottrade whiteboardtavlan. Inne i ett bås intill sitter Stefan Ström och klipper ihop det andra programmet i serien. På skärmarna framför honom rullar en inspelning ute vid ett skärgårdshus, som är en arbetsmiljö bland många i programmet. Just det här inslaget handlar om fördelar och nackdelar med distansarbete.
Stefan Ström klipper efter ett manus som inslagsproducenten skrivit. Det går till så att någon tittar på hela det filmade inslaget och skriver ner allt som sägs, alla upprepningar, alla omtagningar. Det kallas att logga. Och av den långa texten plockar till exempel Björn Lindohf ut det bästa och skriver ner i ett manus, som sedan Stefan går efter när han klipper.
Innehållsmässigt, vad som egentligen sägs i tv, är det kanske Roger Bengtsson som har haft mest makt över. Han är redaktör, och om producenten Martin har det övergripande ansvaret över hela produktionen, från vilka inslag som ska in och hur fotot ska se ut, till grafik och musik, så har Roger jobbat mer med själva innehållet i inslaget. Vad vill programmet säga här då? Roger är nog en av de äldre i detta hav av Jarowskij-människor, med sina 35 år. Dessutom har han något så ovanligt som en fast anställning - men inte på Jarowskij. I vanliga fall jobbar han på Sveriges Radio i Kristianstad, men har tjänstledigt därifrån för det här inhoppet. Ett jobb han fått via kontakter, såklart.