Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Deltidsjobb i bemanningsbranschen? - Skyll dig själv!

Tar man jobb på ett bemanningsföretag får man skylla sig själv. Det beskedet fick Karl Gustav Lind av HTF:s a-kassa och nekades fyllnadsstämpla. Men KG Lind hade inget val.
Johanna Rovira Publicerad 1 februari 2007, kl 00:00

Nix, ingen a-kassa den här gången heller. KG Lind, Tärnsjö, har tidigare fört en kamp mot HTF:s a-kassa och fått rätt. Den gången handlade det om att han blivit avstängd från a-kassan för att hans provanställning inte ledde till fast jobb.
Nu har KG fått nytt arbete, men inte på heltid.

Om man jobbar deltid och står till arbetsmarknadens förfogande när man inte jobbar, har man rätt att fyllnadsstämpla upp till heltid. Såvida man inte jobbar på ett bemanningsföretag. Och det är just det KG Lind gör numer. Han är uthyrd åt ett företag som ligger inhyst i ett gammalt fängelse.
- Det är ju helt uppåt väggarna att det finns regler som hindrar folk att ta jobb, säger KG Lind.
- Jag har sökt mer än 300 jobb förra året och flera arbetsgivare har sagt rakt ut att jag är för gammal för att få jobb. Ur min synvinkel är bemanningsföretagen den enda möjligheten att komma in i arbetslivet igen. Ett sätt att visa arbetsgivare att nog fasen duger jag fastän jag fyller 50.

KG Lind känner sig som en fånge i systemet. Han kan knappast försörja sig på sin deltidslön, utan naggar hela tiden på sitt sparkapital. Hade han inte haft så låg a-kassa skulle han kanske ha tjänat på att säga upp sig och gå på arbetslöshetsersättning istället.
- Men backar jag ur får jag ju 45 karensdagar igen. Och det kan väl inte vara tanken att jag ska välja att vara arbetslös och gå på a-kassa hela veckan. Eller är det så?

Det finns säkert många som befinner sig i samma situation som jag, säger KG Lind.
- Reglerna är stenålders och genererar inlåsningseffekter som saknar motstycke, säger Thomas Fahrenholz, HTF-ombudsman som själv jobbat i bemanningsbranschen.

Reglerna som gör undantag för bemanningsbranschen är tio år gamla. De kom till för att stoppa branschens missbruk av anställda - många bemanningsföretag satte i system att hyra ut anställda på deltid och sedan låta dem stämpla resten av tiden. På så sätt slapp företagen betala ut garantilön när de anställda inte var uthyrda samtidigt som de kunde ha mer folk på reservbänken. Men facken har sedan dess höjt garantilönerna så att risken för missbruk är numer mer eller mindre eliminerad.

Bestämmelsen är i dag föråldrad och har spelat ut sin roll, säger Sam Dandemar, förhandlande ombudsman på HTF med ansvar för bemanningsföretagen.
Men a-kassan är fortfarande skyldig att tillämpa regelverket och det krävs ett regeringsbeslut för att ändra dem.

Enligt Peter Bording, styrelseledamot i HTF och anställd på ett bemanningsföretag fanns det fog för regeln när den kom, men att den bör ses över nu. En lösning skulle enligt honom kunna vara att auktoriserade bemanningsföretag undantas från regeln.
- Det är synd att detta drabbar seriösa företag och våra medlemmar. När regeringen ökar kraven på arbetslösa att ta jobb kommer detta att bli en jättefråga. Man kan inte uppmana arbetssökande att ta anställning och samtidigt slå undan benen på dem, säger han.

En regeländring är precis vad KG Lind eftersträvar. Han har skickat brev till alla politiska partier och fått skiftande svar.
- Jag talade just med en kvinna från arbetsmarknadsdepartementet, berättar KG Lind.
- Hon sa att de inte kan göra så mycket åt saken i nuläget men att de ska se över reglerna, men att det tar tid. De har ju varit väldigt snabba att dra ner a-kasseersättningen, varför kan de inte vara lika snabba när det gäller detta?

(Lön & Jobb nr 2-2007)

Fakta

  • Du som arbetar som timanställd eller deltidsanställd på bemanningsföretag har inte rätt till a-kassa.
  • Det gäller också dig som har återkommande tidsbegränsade anställningar på sådana företag.
    Då har du inte rätt till a-kassa från och med det tredje anställningstillfället.
  • Om du väljer att säga upp dig på grund av att du inte får fyllnadsstämpla är detta inte ett giltigt skäl utan du blir avstängd från ersättning i 45 ersättningsdagar.
  • Om du istället säger upp dig på grund av att du inte klarar dig ekonomiskt ska du inte stängas av om din lön under minst en månad har understigit dagpenningen med mer än 10 procent.
A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.