Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

En nyttig lunch leder inte till onyttig middag

Nästan nio av tio svenskar anser att lunchen är dagens viktigaste måltid. Åtta av tio skulle regelbundet äta en nyckelhålsmärkt lunch på restaurang om det var billigare.
Publicerad
Det enligt en undersökning som Synovate gjort på uppdrag av Lunchfrämjandet.
87 procent av de 500 yrkesverksamma svenskar mellan 20 och 60 år som intervjuats anser att lunchen är viktig eller mycket viktig.
Den genomsnittliga lunchtiden är 36 minuter men kvinnor tar kortare lunch än män, sex av tio i högst 30 minuter.
Längst lunch, i genomsnitt drygt 40 minuter, tar de som åker hem för att äta.
Var tredje tillfrågad äter i stället hemlagad mat i lunchrummet tre till fem dagar i veckan.
Men även här finns könsskillnader. Medan nära hälften av kvinnorna äter mat som tillagats i hemmet gör endast en dryg femtedel av männen det.
Flest restaurangbesökare finns inte oväntat bland de högutbildade och välavlönade männen i städerna.
Lunch på enklare caféer, från korvkiosker och i form av snabbmat äts oftare av egna företagare och av dem som högst har en gymnasieutbilding.
Bland dem som äter lunch i hemmet är egna företagare och anställda mellan 51 och 60 överrepresenterade.
Studien visar också att 44 procent kompenserar en onyttig lunch genom att äta en nyttigare middag, medan endast 10 procent kompenserar en hälsosam lunch genom att äta en onyttig middag.
- Man brukar säga att de som äter en hälsosam lunch kompenserar det genom att äta en onyttig middag, att det blir en nolleffekt. Men vår undersökning visar att det inte är så, säger Jan Borg, projektledare på Lunchfrämjandet.
Åtta av tio uppger att de regelmässigt skulle välja att äta nyckelhålsmärkt mat till lunch om den var 25 procent billigare.
Enligt de tidigare undersökningar Lunchfrämjandet gjort framgår att kvinnor är mer hälsomedvetna än män och att de sistnämnda också är svårare att påverka.
- Kontentan av undersökningen är att lunchen är dagens viktigaste måltid och om vi får arbetstagarna att äta bättre på lunchen så påverkas dagens näringsintag till det bättre, säger Jan Borg.
På 80-talet var arbetsgivares subvention av luncher skattefria.
Arbetsgivaren kunde exempelvis köpa lunchkuponger för 1000 kronor och låta den anställde köpa dem för halva summan utan att någon behövde betala skatt för det.
Sedan systemet avskaffades -91 är subventionerade luncher en förmån som både arbetsgivare och anställda ska betala skatt för.
När skattesubventionen togs bort minskade Rikskupongers försäljning med två tredjedelar.
- Om arbetsgivarna fick stödja sina anställdas goda matvanor på samma sätt som motion och massage, skulle det påverka folks matvanor rejält, säger Jan Borg.

ANITA TÄPP

Fotnot:
Bakom Lunchfrämjandet står bland annat Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, Hotell- och restaurangfacket, Rikskuponger och Svensk Köttinformation.





Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Från quiet quitting till revenge quitting

När statsepidemiologen Magnus Gisslén i slutet av sommaren sa upp sig med dunder och brak följde han en ny trend i arbetslivet – revenge quitting. Han använde uppsägningen för att visa sitt missnöje med arbetsgivaren.
Publicerad 3 oktober 2025, kl 06:01
Quiet quitting och revenge quitting som nya arbetslivstrender i Sverige. Tecknad bild på man med slips som slår sönder sitt skrivbord.
Fenomenet revenge quitting sprider sig på arbetsmarknaden när anställda öppet markerar missnöje med dåliga arbetsvillkor. Illustration: Colourbox.

I en video på Linkedin riktade Gisslén hård kritik mot sina chefer – och ifrågasatte Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera en framtida pandemi.

– Med mitt engagemang i denna fråga har jag blivit så pass obekväm för myndigheten att man nu inte vill att jag fortsätter. Jag har därför valt att säga upp mig, förklarade han.

Tre skäl till varför anställda säger upp sig med buller och bång

Statsepidemiologens dramatiska avgång kan i stora stycken sorteras under begreppet revenge quitting – hämnduppsägning – en modell för uppsägning som fått spridning det senaste året. I en artikel i tidskriften Forbes tidigare i år anger psykologen Travers Mark tre skäl till varför anställda väljer att markera sitt missnöje och lämna jobbet med buller och bång:

•  Utbränd på grund av hård arbetsbelastning.

• Förväntningar på arbetsplatsen som inte infriats.

• Låg tolerans för dåliga arbetsvillkor.

Axel Gruvaeus.
Axel Gruvaeus. Foto: Kairos Future.

Axel Gruvaeus, analytiker och framtidsstrateg på Kairos Future, menar att fenomenet skulle kunna förstås som ett uttryck för en alltmer individualiserad arbetsmarknad.
– Du har höga krav på din arbetsgivare och känner kanske inte en lojalitet som gör att du stannar kvar på jobbet. Om dina förväntningar inte möts kan det leda till att du slutar, säger han.

I ett mer individualiserat samhälle är det fler som bygger sitt varumärke på sociala medier och vill ha kontroll över berättelsen om sig själv. Då kan det också ligga närmare till hands att säga upp sig på ett sätt som märks, menar Axel Gruvaeus.

Quiet quitting eller revenge quitting – vad är skillnaden?

I rapporten ”Svenskarna, vardagen och meningslöshetens mörker” visar Kairos Future att det 2023 endast var 18 procent av den arbetsföra befolkningen som tyckte att jobbet är en viktig källa till mening i livet. Andelen har sjunkit stadigt sedan början av 1980-talet.

Den som tycker att arbetet är meningslöst kan i vissa fall välja att jobba kvar, men med ett avtagande engagemang. Då är det snarare quiet quitting än revenge quitting det handlar om.
– Man kanske inte anstränger sig lika mycket eftersom man inte tycker att det lönar sig.

Brist på utvecklingsmöjligheter ökar missnöjet

I rapporten konstaterar Kairos Future att de personer som upplever livet som meningslöst oftare verkar vara fast i jobb som uppfattas som att de inte ger möjlighet att utvecklas.
– Apropå den breda samhällsdiskussionen om kompetensbrist är detta intressant. Möjligheten att utvecklas bör vara en viktig fråga att ta tag i på arbetsmarknaden, säger Axel Gruvaeus.

Flexibilitet som nyckel till att behålla talanger

Revenge quitting kopplas framför allt till yngre anställda, men också till mellanchefer som pressas av krav från både medarbetare och högre chefer. I uppsägningen finns ofta ett tydligt budskap till arbetsgivaren: utveckla verksamheten, lyssna på personalen, var mer flexibel.

Annars väntar en högljudd sorti inför öppen ridå. 

Text: Torbjörn Tenfält