Risken finns att företag som Älvsbyhus, Polarbröd och Plannja väljer att investera på andra ställen i Sverige och utomlands. Älvsbyhus räknar med att förlora 5 miljoner kronor. Företaget har redan nu aviserat att man ämnar minska produktionen i Älvsbyn med 40 anställda och utöka i skånska Bjärnum.
Hans-Eric Holmström är Sifs regionchef i Norrbotten och Västerbotten:
- Oväntat och obegripligt. Transportstödet är ju ett väldigt konkret stöd som syns direkt i resultaträkningen. Något som företagen har vant sig vid att få under årens lopp.
Vad säger han om att regeringen gynnar skogsägarna i Småland på bekostnad av Norrland?
- Det är som att blanda ihop äpplen och päron. Man häpnar. Jag har full förståelse för att det behövs stöd och insatser för dem som har drabbats av Gudrun men att använda det som argument för att missgynna oss! Våra företag har extrakostnader för att de ligger illa till geografiskt. Dyrare transporter kommer alltid att vara en konkurrensnackdel. Många vägprojekt här uppe skjuts upp med motiveringen att vägarna i södra Sverige har förstörts av Gudruns framfart.
Samtidigt med att transportstödet sänks förlorar Sverige, främst Norrlandslänen, EU-bidrag på närmare en miljard kronor. Det beror på att regeringen har bestämt att beviljade bidrag ska beräknas på eurokursen 8.60 kronor medan dagskursen ligger på runt 9.30 kronor. Kritiker anser att eurokursen borde ha frysts på en kurs som ligger närmare verkligheten, förslagsvis 9 kronor.
LISBETH NIEMINEN